"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Muslimsk forfølgelse af kristne: September 2013

20. december 2013 - Artikel - af Raymond Ibrahim

Drab, tvungne konversioner, voldtægter, ødelagte kirker og generel nedslagtning af kristne i den muslimske verden. Velkommen til Raymond Ibrahims optegnelse over september måneds muslimske forfølgelse af kristne.

Den samme måned, hvori Obama forsøgte at føre krig på vegne af jihad-oprørere i Syrien (med henvisning til bekymringer om menneskerettighederne), blev nogle af krigens værste grusomheder begået mod landets kristne mindretal. Især i Maloula, et gammelt kristent område, hvor indbyggerne talte aramæisk, Jesu sprog.

Her skød al-Qaeda-forbundne jihadister morterer og missiler ind i mindst to ældgamle kirker, inden de plyndrede dem; omkring 80 kristne, der forsøgte at forsvare deres hjem, blev dræbt. Andre, der ikke kunne flygte, blev under dødstrusler tvunget til at konvertere til islam.

En mands sidste ord før han blev slagtet af oprørerne var: "Jeg er en kristen, og hvis I ønsker at dræbe mig for det, har jeg intet at indvende." En nonne som er involveret i humanitær nødhjælp, sagde at manden "er en martyr i Kristus i den fulde betydning af ordet, fordi han udelukkende blev myrdet på grund af religiøst had!"

The Christian Post rapporterer:

... jihadister tvang en mand til at konvertere til islam med en pistol for panden og skar halsen over på en kristen kvindes forlovede, hvorefter de [hånligt] sagde til hende: "Jesus kom ikke for at redde ham." (...) "Jeg så folk iført Al-Nusra pandebånd, der begyndte at skyde på kors," fortalte den ældre kristne mand til AFP. En af skytterne, sagde han, "satte en pistol for panden af min nabo og tvang ham til at konvertere til islam ved at presse ham til at gentage 'der er ingen anden Gud end Gud' [den islamiske shahada - trosbekendelse] (...). Bagefter spøgte de: 'Han er en af vore nu'".

I al-Thawrah, Syrien, blev kristne også skilt ud som mål for jihad-angribere. I et tilfælde, stoppede de tre indbyggere, frigav to, der identificerede sig som muslimer, og efter at han havde identificeret sig som kristen bankede de også den tredje til døde, (uhyggeligt billede). Blandt andre kirker har de også ødelagt den antiokiske ortodokse Helgenerne Sergius og Bacchus Kirke,

I Raqqah, en by i det nordlige Syrien, rev den al-Qaeda-forbundne gruppe "Den Islamiske Stat i Irak og Levanten" korsene ned fra områdets to kristne kirker og satte al-Qaedas islamiske flag op i stedet. De satte også ild til inventaret fra Bebudelseskirken og Martyrernes Kirke. I en video smadrer en muslimsk "frihedskæmper" en statue af Jomfru Maria til islams krigsråb: "Allahu Akbar!" ["Allah er større!"]

Disse nyeste angreb kommer efter endnu en fatwa, der dukkede op i september og som var udstedt af 36 islamiske lærde, der legitimerede "retten for troende sunni-muslimer til at beslaglægge og tilegne sig varer, hjem og ejendom, tilhørende kristne, drusere og alawitter samt medlemmer af andre religiøse minoriteter, 'der ikke bekender sig til Profetens sunni-religion'". (Tidligere - før "sex jihad" løste problemet ved at lokke muslimske kvinder fra Tunesien og andre steder til at give deres seksuelle ydelser til jihadister i Syrien, der kæmper for at gøre Allahs ord suverænt - tillod en anden fatwa jihadisterne at voldtage alle ikke-sunni kvinder.)

I mellemtiden - da han offentligt blev spurgt om oprørets jihad-karakter og hvorfor oprørerne ofte råbte islams supremacistiske krigsråb, Allahu Akbar (som f.eks. når de skyder mod kristne kirker) - insisterede den amerikanske senator John McCain på, at råbet "Allahu Akbar" svarer til det kristne "Tak Gud", og at oprørerne i Syrien er "moderate og jeg garanterer dig, at de er moderate."

Noget lignende skete, da den amerikanske udenrigsminister John Kerry i september også blev spurgt om de syriske oprøreres jihadist- og al-Qaeda-elementer. Han svarede: "Oppositionen er i stigende grad blevet mere defineret ved dens mådehold (...) mere defineret ved dens tilslutning til, du ved, en slags demokratisk proces og en forfatning med altomfattende mindretalsbeskyttelse" - en påstand, som fik den russiske præsident Vladimir Putin til åbent at kalde Kerry en løgner.

Resten af september måneds samling af muslimsk forfølgelse af kristne rundt om i verden omfatter (men er ikke begrænset til) følgende opgørelser, der er opført efter tema og land i alfabetisk orden og ikke efter sværhedsgrad:

Pakistansk angreb på kirke

I Peshawar, Pakistan - under et angreb, som Taliban har taget ansvaret for - trængte islamiske selvmordsbombere ind på Allehelgener Kirkes område efter søndagsgudstjenesten og sprængte sig selv i luften midt blandt ca. 550 kirkegængere. De dræbte næsten 90 mennesker - inklusive søndagsskolebørn, kvinder og kormedlemmer - og sårede yderligere mindst 120. Den nu ødelagte protestantiske kirke i peshewar blev bygget for over 130 år siden. Ifølge Margrette, et overlevende sognebarn (hendes søsters situation er ukendt): "Jeg hørte to eksplosioner. Folk begyndte at løbe. Menneskerester var spredt over hele kirken."

Koptisk "dhimmitude" i Egypten

  • Efter afsættelsen af præsident Mohamed Morsi - da Det Muslimske Broderskab opildnede sine tilhængere til at angribe og ødelægge mere end 80 kristne kirker - begyndte Det Muslimske Broderskabs tilhængere at afpresse penge fra kristne i Øvre Egypten. I landsbyen Dalga, blev 15.000 kristne koptere tvunget til at betale denne jizya - den ekstra-skat eller tribut, som erobrede ikke-muslimer, for at sikre deres eksistens, historisk har været nødt til at betale til deres islamiske overherrer "med villig underkastelse mens de føler sig underkuet", som der står i Koranen 9:29 [Ellen Wulffs oversættelse samler dette til "kuet", o.a.]. I nogle tilfælde bliver de, der ikke er i stand til at betale, angrebet, deres hustruer og børn slået og kidnappet. Nogle koptere blev dræbt for at nægte at betale. Myndighederne identificerede senere en bande, der specialiserede sig i overvågningsoperationer for at kidnappe velhavende koptere for pengenes skyld.
  • Biskop Anba Makarios fra Minya blev i sin bil udsat for en regn af kugler fra flere uidentificerede personer. Det lykkedes chaufføren at slippe væk og føre biskoppen i sikkerhed i en lokal kopters hjem; men de bevæbnede mænd fulgte efter, omringede huset og skød mod det i mere end 90 minutter, indtil den lokale sikkerhedsstyrke endelig reagerede. Årsagen til dette attentatforsøg var tilsyneladende, at lokale muslimer troede, at biskoppen var kommet for at genåbne landsbyens eneste kirke, St. Michael, der for 10 år siden blev lukket af sikkerhedsmæssige grunde.

 

  • Efter at muslimer i al-Minya-distriktet havde beskyldt en ung mand for at have et ulovlig forhold til en muslimsk kvinde, udbrød der vold i form af "kollektiv afstraffelse" mod landsbyens kristne. Efter at have angrebet og plyndret de kristnes hjem - tilskyndet af en person med en højttaler, der opfordrede dem til yderligere handling - strejfede muslimer omkring i landsbyens gader, hvor de kastede sten mod koptiske hjem, opfordrede til hævn og krævede afbrænding af deres kirker, hjem og butikker.

 

Slagtning af kristne

Libyen: En gruppe muslimer omringede to egyptiske kristne i alderen 25 og 27, som boede i Libyen, og plyndrede og slog dem. Muslimerne krævede derefter, at de to mænd skulle recitere shahada - "Der er ingen anden gud end Allah, og Muhammed er hans sendebud" - og konvertere til islam. Da de to kristne nægtede, blev de bundet, alvorligt banket og derefter skudt. Begge mænd døde; den ene fik sit kranium slået ind. Der er ikke sket anholdelser i forbindelse med disse drab. Det er tredje på to uger, at en koptisk kristen er blevet plyndret og dræbt i Derna-districtet.

Nigeria:

 

Pakistan: Mens han holdt en dolk og råbte, at han dræbte "en vantro, der bespottede Muhammed", skar en muslim i Karachi halsen over på en 58-årig kristen mand, Boota Masih, og fortsatte derefter med at stikke i hans krop, mens politiet og andre så på. Med ordene af Masihs søn, George: "Vi fik at vide, at Asif blev ved med at råbe, at min far var en vantro og havde brugt nedsættende ord mod Muhammed [islams profet], mens han nådesløst dolkede ham. Et stort antal mennesker, herunder fire politifolk og private sikkerhedsfolk fra markedet, var vidne til hele scenen, men ingen forsøgte at stoppe morderen, der gik væk viftende med sin dolk i hånden." Ifølge folk tæt på den dræbte kristne var hans morder - en forretningskonkurrent - jaloux på den kristne, og fabrikerede blasfemibeskyldninger som påskud. (Tidligere i Pakistan blev en anden kristen mand myrdet af en gruppe økse-svingende muslimer, der også var misundelige forretningskonkurrenter.)

Somalia: Den islamiske gruppe al-Shabaab dræbte en 35-årig kristen kvinde i hendes hjem. Tidligere havde hendes mand fundet en note, der sagde: "Vi vil komme efter dig. Du er ven med vores fjender [vesterlændinge, der antages at være kristne], og du forurener vores religion." Manden flygtede fra området med sit 4-årige barn. I en anden sag kidnappede al-Shabaab en 13-årig kristen dreng, mens han var på vej hjem fra skole. Hans forældre, der i hemmelighed var konverteret til kristendommen, mener, at deres søn blev kidnappet i et forsøg på at finde dem og andre kristne.

Apostasi, blasfemi, missionsvirksomhed

Afghanistan: Nazir Ahmad Hanafi, som er medlem af Afghanistans parlament, foreslog at alle afghanere, som var konverteret til kristendommen, skal henrettes i overensstemmelse med islamisk lov. Formålet er at sætte en bom for kristendommens vækst blandt afghanere, både indenfor og udenfor landets grænser. Hans præcise ord var: "Afghanske borgere fortsætter med at konvertere til kristendommen i Indien. Talrige afghanere er blevet kristne i Indien. Dette er en krænkelse af de islamiske love, og ifølge Koranen er det nødvendigt at henrette dem."

Iran: Den Islamiske Republik iværksatte en offentlig kampagne for at bremse kristendommens udbredelse blandt iranerne. Dette omfattede organisering af møder med henblik på at diskutere, hvordan og hvorfor iranske unge konverterer, ofte hemmeligt, til kristendommen. Mohabat News rapporterede, at regeringskampagnen involverede møder med det formål, at "forvride" den offentlige mening: "Det ser ud til, at store overgreb på kirker og ekstraordinære bølger af arrestationer af iranske præster og kristne konvertitter, ikke har været effektive." Denne nye offentlige kampagne kommer på et tidspunkt, hvor mindst 13 kristne er blevet tilbageholdt, adskillige slået og truet, hvis de nægtede at afsværge deres kristendom.

Marokko: Mohamed el-Baldi, en muslimsk konvertit til kristendommen, er ved retten blevet idømt en bøde og fængslet for at "ryste muslimers tro". Forkyndelse af kristendom er forbudt i henhold til artikel 220 i den marokkanske straffelov. Tilsyneladende for at statuere et eksempel, blev el-Baldi idømt to og et halvt års fængsel, selv om den maksimale straf er på seks måneder. Under høringen bønfaldt hans mor "Allah om at tage hævn over dem, der havde fordrejet hendes søns sind" og fået ham til at konvertere til og prædike kristendom.

Dhimmitude [foragt for og umenneskeliggørelse af "vantro"]

Den Centralafrikanske Republik: Stærkt bevæbnede islamiske oprørere fra Seleka-organisationen, formodentlig fra fra Sudan, angreb missionsstationen Vor Frue af Fatima i Bouar, hvor de overfaldt, kneblede og tog en italiensk missionær og en diakon som gidsler. De plyndrede også bygningen og stjal, blandt andre ting, penge, en computer, et kamera og en mobiltelefon.

Indonesien: Islamister i Jakarta krævede fjernelse af Susan Jasmine Zulkifliny, en politisk udnævnt ansat i West Java, fordi hun er kristen. Hendes anklagere sagde, blandt andre klager, at hun ikke ville være i stand til at deltage i muslimske religiøse ceremonier, og at hun burde overføres til en kristen region.

Irak: De assyriske organisationer The Assyria Council of Europe og The Assyria Foundation udgav deres 2013-menneskerettighedsrapport, Human Rights Report on Assyrians in Iraq, der beskriver den forfølgelse, herunder tvungen prostitution, som dette lands indfødte kristne mindretal lider under.

Filippinerne: Sikkerhedsstyrker satte byen Zamboanga, en stor og overvejende kristen havneby i Filippinerne, i undtagelsestilstand, mens de forfulgte en muslimsk oprørsgruppe, anklaget for at starte et sø- og luftangreb mod regionen. Ifølge Washington Times: "Den muslimske gruppe menes stadig at holde 170 gidsler fra byen, et overvejende kristent samfund, der er beliggende i et hav af muslimske landsbyer."

Sudan: Agenzia Fides rapporterede, at "der foregår en stigende intimidering af præster og missionærer fra myndighedernes side i Sudan (...). Særskilt i september, blev fire præster indkaldt flere gange af sikkerhedstjenesten (Sudans efterretningstjeneste) for at blive afhørt." Efter at have beskrevet en hændelse, konkluderer rapporten: "(D)enne episode er blot ét eksempel på intimidering, udført af de sudanesiske myndigheder mod Den katolske Kirke. For nylig blev nogle kirkecentre faktisk lukket, flere præster og udenlandske missionærer blev tvunget at forlade landet (...). Der er nu frygt for, at Den katolske Kirkes fremtid i Sudan er i fare."

Zanzibar (Tanzania): Den katolske præst Joseph Anselmo Mwagambwa overlevede et syreangreb i dette samme område, hvor to andre præster blev skudt af al-Qaeda-forbundne muslimer "i, hvad der blev set som en bredere stramning af kursen mod troende kristne (...). Den ene præst blev såret sidste år og den anden dræbt i februar", rapporterede BosNewsLife.

 

Om denne serie

Selv om ikke alle, og slet ikke de fleste, muslimer er involveret, er forfølgelsen af kristne i den islamiske verden på vej til at nå pandemiske proportioner. Derfor blev "Muslimsk forfølgelse af kristne" til for at opsamle nogle - på ingen måde alle - af de tilfælde af forfølgelse, der kommer op til overfladen hver måned. Den tjener to formål:

  1. At dokumentere det, som mainstream-medierne ikke fortæller om: Den vanemæssige, hvis ikke kroniske, muslimske forfølgelse af kristne.
  2. At vise, at denne forfølgelse ikke er "tilfældig", men systematisk og sammenhængende - at den er rodfæstet i et verdenssyn, der er inspireret af sharia.

Derfor - uanset hvad forfølgelsen handler om, kan den typisk indpasses et bestemt tema, herunder: 
- had til kirker og andre kristne symboler; 
- seksuelt misbrug af kristne kvinder;
- tvangskonvertering til islam; 
- apostasi- og blasfemilove, der kriminaliserer og dødsdømmer dem, der "fornærmer" islam; 
- tyveri og plyndring som erstatning for jizya (skat, der forventes betalt af ikke-muslimer); 
- den almindelige forventning om, at kristne opfører sig som underkuede dhimmier eller andenklasses "tålte" borgere; og 
- simpel vold og mord. 
Undertiden er det en kombination.

Fordi disse beretninger om forfølgelse spænder over forskellige etniske grupper, sprog og lokaliteter - fra Marokko i vest til Indien i øst, og over hele den vestlige verden hvor som helst, der er muslimer - bør det være klart, at én ting alene binder dem sammen: Islam - hvad enten der er tale om streng håndhævelse af den islamiske sharialov eller den herrefolkskultur [supremacist culture], der er affødt af den.

Artiklen er overst af Jens B. Hansen

 

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg