"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Er nissen vores Muhammed?

8. december 2010 - Artikel - af Alex Ahrendtsen

Alex Ahrendtsen

Der er brudt nissekrig ud i Jylland, en strid der pludselig er kommet til at handle om ytringsfrihed. Det får Alex Ahrendtsen til at spørge, om nissen er vores Muhammed?

Nissen i galgen

I Løkken ved den jyske vestkyst har en frikirkepræst sat sindene i kog. Han har hængt en ondsindet nisse op i en galge foran kirken. Handlingen har sat byen på den anden ende og forarget en stor del af indbyggerne.

En modig og snarrådig borger har derfor stjålet nissen i ly af mørket og skjult den på et sikkert gemmested, hvor den ifølge nissetyven har fået masser af grød og kærlighed.

Det er jo guf for medierne. Nissetyven og frikirkepræsten satte hinanden stævne på TV2 Nyhederne. Det blev til et minderigt indslag.

Frikirkepræsten fortalte seerne, at nisserne er dæmoner og onde ånder. Den store nissedyrkelse er i hans øjne afgudsdyrkelse, der skygger for den kristne jul. Nissetyven derimod synes, det er synd for børnene og de voksne nisseelskere, fordi de bliver krænket af henrettelsen.

Da TV2-journalisten så spurgte nissetyven, om frikirkepræsten ikke godt måtte gøre den slags, svarede nissetyven, at han selvfølgelig gik ind for ytringsfrihed, men …

Krænkede nissetilhængere

Da slog det mig. Havde vi ikke hørt det før? I en anden forbindelse. Jo, det havde vi. I forbindelse med Muhammed-krisen. Så hvad er egentlig forskellen på krænkede muslimer og krænkede nissetilhængere? I mine øjne ingen.

I begge tilfælde vredes mennesker over en respektløs behandling af et materielt symbol på en immateriel hengivenhed. I begge tilfælde handler repræsentanter for den krænkede part. I begge tilfælde går man godt nok ind for ytringsfrihed, men ikke når det går ud over ens følelser for sit trossymbol.

Både Paulus og Kierkegaard ville have elsket denne lille nissehistorie. For kristendommens forargelse er stadig lige aktuel. Om man tror på nisser, Muhammed, Stauning, Lenin, Shiva eller paven. Forargelsen er den samme, når tilhængerne konfronteres med respektløshed.

Frikirkepræsten går selvfølgelig for vidt, når han trækker Hitler-kortet i Aftenshowet, og man kan godt trække på smilebåndet af hans ildhu, fordi nissernes påståede dæmoniske kraft jo af kristendommen er spulet fuldstændig bort og erstattet af sødladen juleromantik.

Gammelt skisma

Men denne lille konflikt er alligevel interessant, for der i den åbenbares det skisma, der som en rød tråd løber gennem dansk historie. Skismaet mellem det hedenske og det kristne Danmark.

Den hedenske tradition fra vikingernes asatro over oplysningstiden til modernismen, kulturradikalismen, socialismen og vore dages humanisme, multikulturalisme og … nisseri. Den kristne fra den katolske kirke over reformationen, pietismen, indremissionen og til folkekirkens eftermoderne kapitulation.

Da jeg havde set TV2-indslaget, kom jeg til at tænke på en nordmand, der var flyttet til Danmark. Vi blev venner, og jeg spurgte ham en dag, hvad forskellen var på Norge og Danmark. Hans svar faldt prompte: En nordmand er en hedning, der vil være kristen, og en dansker er en kristen, der vil være hedning.

Det forekommer mig at være sande ord. Med nissekrigen i baghovedet. Glædelig jul!

Læs mere om nissekrigen her

Alex Ahrendtsen er forlagsdirektør for Trykkefrihedsselskabets Bibliotek

Kommentarer

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg