"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Islamiske overgreb på kristne - en opgørelse

15. september 2014 - Artikel - af Raymond Ibrahim

Nigerianske skolepiger, overvejende kristne, kidnappet af Boko Haram

Allerede før Islamisk Stat begyndte sin grusomme mishandling af kristne, florerede der islamiske overgreb på kristne. Her følger en opgørelse over overgreb alene i april måned, skrevet af den amerikanske islamekspert Raymond Ibrahim.

Fra den ene ende af den islamiske verden til den anden var bortførelse og voldtægt af kristne piger i hænderne på muslimer - både terrorister og almindelige mennesker - et dominerende tema i april.

F.eks. voldtog fire muslimske mænd en 7-årig kristen pige ved navn Sara i en Punjab-landsby påske søndag. De seneste oplysninger fortæller, at barnet var i en "kritisk" tilstand på en intensivafdeling. Ifølge Asia News:

"I stedet for at arrestere de skyldige, hjalp politiet den lokale klan med at kidnappe pigens far; Iqbal Masih blev fanget og gemt på et hemmeligt sted for at 'tvinge familien til ikke at melde historien, til at nå til enighed med de kriminelle og for at undgå en strid med religiøs baggrund.'"

Ifølge en menneskerettighedsadvokat involveret i sagen: "Sådanne tilfælde er hyppige: Overgreb på kvinder og piger af muslimske mænd er eksempler på, hvordan mindretallene i Pakistan lever under konstant frygt for forfølgelse. Efter vores opfattelse bliver mange tilfælde af vold ikke indberettet." Ligeledes bekræftede en ny rapport i april fra Bevægelsen for Solidaritet og Fred - en koalition af ngo'er, foreninger og institutioner, - at "skønsmæssigt 700 tilfælde om året involverer kristne kvinder, 300 hinduistiske piger. Alligevel er "det sande omfang af problemet (...) sandsynligvis meget større, eftersom mange tilfælde ikke indberettes." (Klik her for en bedre forståelse af denne tragedies omfang.)

 

Den værste historie kom imidlertid fra Nigeria, hvor den islamiske terrororganisation kendt som Boko Haram bortførte næsten 300 hovedsageligt kristne, teenage-skolepiger. Gruppen begrundede sine handlinger i islamiske vendinger; dens leder erklærede , at "jeg bortførte jeres piger. Jeg vil sælge dem på markedet, ved Allah (...). Der er et marked for at sælge mennesker. Allah siger, jeg skal sælge."

De såkaldte mainstream-medier, som generelt nedtoner eller ignorerer Boko Harams terrorkampagne, rapporterede faktisk netop denne grusomhed, hvilket fik vestlige myndigheder - som er langt mere vant til og har det bedre med at foregive, at den slags ikke findes - til at reagere på de mest akavede, hykleriske og kort sagt tåbelige måder.

Således hævdede den amerikanske udenrigsminister John Kerry, der også sagde, at USA havde været i kontakt med Nigeria "fra dag ét" af krisen: "Jeg tror nu, at de komplikationer, der er opstået, har overbevist alle om, at der er behov for en større indsats. Og den vil begynde straks. Jeg mener bogstaveligt talt, straks."

Det er ikke klart, hvem Kerry hentydede til, da han sagde "overbevist alle" - undtagen sig selv. Når det kommer til stykket, ville der måske ikke have været behov for "en større indsats" - behovet for at handle "straks. Jeg mener bogstaveligt talt, straks" - hvis Kerry blot havde ladet den nigerianske regering gøre sit arbejde for et år siden, da den førte en særlig stærk og succesrig offensiv mod Boko Haram i den selv samme region, hvor skolepigerne for nylig blev kidnappet.

Dengang i maj 2013, kort efter at nigerianske styrker havde dræbt 30 Boko Haram-medlemmer, meddelte Reuters, at den "amerikanske udenrigsminister John Kerry udsendte en stærkt formuleret erklæring [til den nigerianske præsident] der lød: 'Vi er (...) dybt bekymrede over troværdige påstande om, at nigerianske sikkerhedsstyrker begår grove krænkelser af menneskerettighederne, hvilke igen kun eskalerer volden og giver næring til ekstremisme'" fra Boko Haram.

Kerrys forgænger, Hillary Clinton, begræd offentligt de kidnappede pigers skæbne og sagde, at det er "afskyeligt, det er kriminelt, det er en terrorhandling og det fortjener virkelig den stærkest mulige reaktion". Men da hun var udenrigsminister og havde mulighed for at give "den stærkest mulige reaktion", nægtede hun gentagne gange at definere Boko Haram som en "udenlandsk terrororganisation". Dette på trods af de utallige grusomheder, den allerede havde begået, på trods af, at Boko Haram i hendes embedstid havde pralet med at ville vække frygt i de kristne over islams magt ved at kidnappe deres kvinder", og på trods af indtrængende opfordringer fra CIA, FBI, justitsministeriet, og flere kongresmedlemmer og senatorer.

Hendes logik blev engang udtrykt af hendes mand, den tidligere amerikanske præsident Bill Clinton. Tilbage i februar 2012 erklærede Clinton, at "ulighed" og "fattigdom" er, "hvad der nærer alt dette" - en henvisning til Boko Harams terror - og advarede den nigerianske regering om, at "det er næsten umuligt at løse et problem ved at sætte vold med vold."

Resten af april måneds samling af muslimsk forfølgelse af kristne rundt om i verden omfatter (men er ikke begrænset til) følgende opgørelser, der er opført efter tema og land i alfabetisk orden og ikke efter sværhedsgrad.

Muslimske drab på kristne

 

AfghanistanTre amerikanere blev skudt og dræbt på et Kabul-hospital, finansieret af en amerikansk kristen institution. Morderen var en politibetjent, ansat som sikkerhedsvagt på hospitalet. Taliban har taget ansvaret for lignende angreb i år, men har ikke udsendt kommentarer.

De dræbte var en læge og en far og søn på besøg på hospitalet. "Da de kom gående ud af hospitalet, åbnede sikkerhedsvagten ild mod dem og dræbte tre og sårede en anden," sagde indenrigsministeriet. Angrebet kommer midt i et voksende antal angreb mod kristne og vesterlændinge i landet. Tre uger tidligere, blev Associated Press-fotograf Anja Niedringhaus, 48, dræbt, og journalist Kathy Gannon, 60, såret, mens de sad bag i en bil i den østlige del af landet. Også i marts dræbte en bevæbnet mand den svenske journalist Nils Horner, 51, uden for en restaurant i Kabul.

Den Centralafrikanske Republik: Fader Labbe Christ Formane Willbona blev dræbt af muslimske hyrder, der menes at være tæt forbundet med den islamiske oprørsbevægelse Seleka. Lokale sikkerhedskilder rapporterede, at liget blev lemlæstet før det blev begravet.

Egypten: En koptisk kristen lærer i Marzouk forberedende skole i Minya-provinsen blev skudt i hovedet af en studerende fra Det Muslimske Broderskab. Øjenvidner sagde, at den studerende blev taget i at ryge i klassen og blev irettesat. Tilsyneladende besluttede han at vise sin "vantro" lærer sin plads, og derfor skød ham i hovedet, mens han var på vej hjem. Yderligere to kristne koptere blev dræbt, - ifølge Agenzia Fides - på grund af "sekteriske sammenstød", der brød ud i landsbyer i nærheden af byen Asyut over en jordstrid mellem en koptisk familie og lokale muslimer. På dagen for deres begravelse blev en ung koptisk iværksætter, Mohsen Morris, kidnappet også nær Asyut. Kidnapperne aftvang en løsesum på ca. 200.000 kr. fra hans familie.

Libyen: Yderligere tre koptiske kristne - alle fætre - var angrebsmål i det "nye" Libyen efter det "arabiske forår". Én blev dræbt og bragt tilbage til Egypten for at blive begravet på en koptisk kirkegård; en anden blev ført hjem i en ambulance, halvvejs død med en kugle i kraniet; den tredje fætter forsvandt og menes at være blevet dræbt af militante islamister. Den islamiske fjendtlighed mod kristne er regelmæssigt kommet til udtryk i Libyen, efter det USA-støttede "arabiske forår" nåede landet: Kristne - heriblandt amerikanere - er blevet tortureret og dræbt (bl.a. for at nægte at konvertere) og kirker bombet. Det er "jagttid" på koptere, mens jihadister udlover en belønning til muslimer, der finder og dræber kristne. Dette var ikke tilfældet under Gaddafi.

Pakistan: En muslimsk sikkerhedsvagt er anklaget for at have myrdet en kristen medarbejder, der nægtede at konvertere til islam. Morning Star News berettede: "Sunny Masih, en far til to, arbejdede som rengøringsmand på en filial af Bank Islami, der er under opførelse på Nisbat Road i Lahore.

Onsdag morgen (16. april), informerede bankens sikkerhedsvagt politiet om, at Masih havde skudt sig selv i panden med en pumpgun, som vagten havde efterladt uden opsyn, mens han var på toilettet. Vagten, Omar Farooq fra Khushab-distriktet i det centrale af Punjab-provinsen, fortalte politiet, at Masih 'så deprimeret ud', da han ankom til banken." Men alle nære familiemedlemmer insisterer på, at Sunny langt fra var deprimeret, men derimod livlig og glad. Ifølge faderen:

"Den 15. april fortalte min søn mig, at Farooq [vagten] havde hånet hans kristne tro og havde opfordret ham til at "slutte sig til" islam. Han fortalte min søn: 'Du er en flot dreng, og jeg kan ikke lide at se dig feje gulve og gøre rent på toiletter. Hvis du antager islam, vil jeg sætte dig i forbindelse med mennesker, der vil tage sig godt af dig, give dig et ordentligt job og endda få dig gift ind i en velhavende muslimsk familie.'"

Sunny fortalte Farooq, at han var tilfreds med sin kristne tro, og at han skulle holde op med at plage ham. "Min søn fortalte mig, at da han afviste Farooq, havde vagten truet ham med, at han ville komme til at tage konsekvenserne af at nægte Dawaat'en [invitationen til islam], sagde den sørgende far.

Jeg tog sagen let og fortalte min søn, at han ikke skulle bekymre sig, fordi vi som kristne stødte ind i den slags mennesker hver anden dag. Jeg rådede Sunny til at undgå at diskutere religion med Farooq, selv om denne bragte emnet op; hvis han holdt afstand til ham, ville alt være i orden. Jeg kunne ikke ane, at min søn ville ende i et lighus en dag senere."

Ifølge en kristen aktivist involveret i sagen, blev Sunny "ramt i panden lige over øjnene, og hans kranie og hjerne var blæst helt væk pga. affyringen på klods hold. Lægen sagde, at han fandt det svært at tro, at Masih kunne have skudt sig selv i hovedet med så stort et våben som et haglgevær. Dette er, hvad vi ønsker, at politiet skal finde ud af, men i stedet forsøger de at dække over sagen. Vi mener, at politiet viser partiskhed i deres undersøgelse, fordi den involverer en 'retskaffen muslim', der forsøgte at konvertere en kristen."

 

Syrien: Frans van der Lugt - en 76-årig jesuiterpræst fra Holland, som havde etableret et socialt center og landbrug nær byen Homs, hvor han havde arbejdet i over 40 år til gavn for handicappede mennesker og for kristen-muslimsk harmoni - blev skudt og dræbt i centrets have. Efter den islamist-ledede belejring af Homs, fortsatte præsten med at tage sig af de syge og sultne. I begyndelsen af 2014 lavede han en række YouTube-videoer, der bad det internationale samfund om at hjælpe den belejrede by. Alligevel valgte han at blive i Homs og kæmpe med de daglige bombardementer og manglen på føde, indtil han blev dræbt.

Uganda: Teenage-datteren af en muslimsk mand formåede kun at deltage i én gudstjeneste efter hendes konvertering til kristendommen, før hendes far slog hende ihjel. Abdul Hakim Ibanda bankede sin 17-årige datter og hendes 19-årige søster alvorligt med en stump genstand, da han fandt ud af, at de havde deltaget i en gudstjeneste den 6. april. Den overlevende søster sagde:

"Søndag morgen ankom vi til United Believers Church (...). Efter bønner gik vi ind i kirken, hvor præsten introducerede os og sagde, at vi var nye medlemmer af kirken. De troende var glade over at modtage os." Men lokale muslimer, der så dem gå ind i kirken, fortalte det straks til faderen. Han samlede en gruppe på 32 "unge" til at angribe kirken, men pøbelen blev efterhånden spredt, uden at der skete noget.

Da pigerne kom hjem, begyndte faderen, der beskrives som "rasende", at udspørge og til sidst slå dem med en stump genstand, hvorved pigen blev dræbt. Præsten - i dette overvejende kristne land, hvor muslimer udgør omkring 11,5 procent - udtalte: "Pigen [den overlevende søster] er stadig traumatiseret som følge af hendes søsters død og har behov for bøn og vejledning." Pigen sagde: "Jeg ved, jeg ikke kan tage tilbage til min far, fordi jeg er blevet kristen. Jeg er taknemmelig for, at kirken har budt mig velkommen og taget mig til sig som deres barn. Jeg har nu et nyt hjem."

Muslimske angreb på kristne kirker

 

Østrig: En mand, der kun er kendt som Ibrahim A. og som efter sigende først havde lyttet til muslimske sange, kastede sig ud i et orgie af kirkevandalisering, hvor han vanhelligede fire kirker. Wien Times berettede: "Angrebet efterlod Lazaristenkirche med alle dens statuer og sidealtre stort set ødelagt, samt statuer beskadiget i St. Stephens, Breitenfeld Kirche i Josefstadt og Neuottakring Kirche i Ottakring."

Ærkebiskoppen af Wien beskrev angrebet på kirkerne som "så langt det værste hærværk i min tid som ærkebiskop. (...) Jeg er chokeret over ødelæggelserne i kirkerne. Jeg håber, at gerningsmanden eller gerningsmændene ikke vidste, hvad de gjorde". Ibrahim A., en 37-årig, blev arresteret, mens han var i færd med at vandalisere St. Stephan, men blev løsladt på det tidspunkt, fordi politiet ikke var klar over, at det var ét af mange angreb, der var blevet udført den dag. Politiet har siden været ude af stand til at finde ham.

Nigeria: Ifølge AP: "Vidner og en embedsmand fortæller, at vrede unge muslimer satte en katolsk kirke i brand og forsøgte at ødelægge en tilknyttet skole i det nordlige Nigeria på grund af en påstået fornærmelse af profeten Muhammed. Vidnet Tukur Musa siger, at soldater mandag forhindrede pøbelen i at sætte ild til skolen i byen Funtua i staten Katsina, men at de ankom for sent til at redde St. Rita katolske kirke. Han siger, at byen var i oprør over et eksamineringsspørgsmål i sidste uge, hvilket de betragtede som en fornærmelse mod Profeten Muhammed.

De rapporterede sagen til distriktsmyndighederne. Da der ikke blev truffet foranstaltninger, angreb de unge muslimer. Stedfortrædende politikommissær Aminu Abubakar Saddiq bekræftede, at kirken var blevet brændt og skolen beskadiget, men sagde, at ingen kom til skade. Religiøse stridigheder [koden for "islamisk supremacisme"] er almindelige i det centrale og nordlige Nigeria." Og i de tidlige morgentimer påskesøndag - i en anden sag - lancerede ukendte gerningsmænd, der senere blev sat i forbindelse med den islamiske terrororganisation Boko Haram, et angreb på de overvejende kristne regioner i delstaten Taraba. Nigerias Kristne Kirke blev brændt ned tillige med mange kristne hjem. Omkring 15 lig blev set liggende spredt i gaderne.

Syrien: Gregorios III Laham, den melkitiske græsk-katolske patriark af Antiokia, besøgte nogle af de snesevis af kristne kirker, der er blevet ramt af de islamiske oprørere, især i den historiske by Maaloula, hvor de kristne indbyggere stadig talte aramæisk, Jesu sprog, og hvor nogle blev henrettet for at nægte at konvertere til islam. (Klik her for at se adskillige billeder af den vanhelligelse, som kirker udsættes for, hvis de falder i hænderne på islamiske terrorister. Alene i St. Mariæ græsk-katolske kirke, havde ikoner fået deres ansigter ridset ud, kirkebænke var brækket, statuer af Jomfru Maria og Kristus smadret, og bibler brændt)

Med prælatens ord: "Et apokalyptisk scenarium udspillede sig. Andre kirker er blevet ødelagt i Syrien, men jeg har aldrig set noget lignende. Jeg græd og jeg søgte forgæves et øjebliks ensomhed for at bede. Jeg er sønderknust. Maaloulas fire historiske kirker blev ramt. Vores sognekirke, viet til Sankt Georg, er gennemhullet af kugler. Klostrets kuppel blev beskadiget to steder. Murene blev revet op af kanonbeskydning. Nogle dele af klostret er i fare for at kollapse og skal genopbygges. Ikonerne ligger spredt omkring på gulvet, er svinet til eller stjålet. Det er på nuværende tidspunkt helt ubeboeligt." Patriarken beskrev yderligere den hensynsløse ødelæggelse af kirker som en "krigsforbrydelse".

Angreb på kristen frihed: Apostasi, blasfemi, missionsvirksomhed

 

Malaysia: En islamisk organisation, kendt som Ikatan Muslimin Malaysia, anklagede en kristen kirke for at forsøge at evangelisere for muslimerblot fordi de brugte bahasa malaysia, det nationale sprog, til et påske-festspil. Organisationens hjemmeside sagde, at skønt religionsfrihed for ikke-muslimer var garanteret af den føderale forfatning, så var den åbne brug af bahasa malaysia for at promovere begivenheden udenfor kirkens område, et misbrug af denne frihed.

Organisationen opfordrede også muslimske embedsmænd "til nøje at overvåge denne påske-musical." Den erklærede videre, at "begrebet påske var imod islam". I Malaysia - der i Vesten regelmæssigt portrætteres som et eksempel på et moderat muslimsk land - er ethvert forsøg på at fremme andre religioner end islam ulovligt.

Pakistan: Otte dage efter at en domstol i Lahore dømte Sawan Masih, en kristen mand, til døden for angiveligt at have fornærmet islams profet Muhammed, blev et analfabetisk kristent ægtepar i Punjab-provinsen dømt til døden for angiveligt at have sendt blasfemiske tekstbeskeder.

Sammen med Asia Bibi, en hustru og mor, der har siddet fængslet siden 2010, er antallet af kristne på dødsgangen i Pakistan for at bespotte islam og/eller dens grundlægger nu oppe på fire. I en anden sag dræbte en muslimsk udlejer næsten sin kristne lejer og medarbejder, Saleem Masih, for at fejre påske.

Ifølge Mushtaq Gill, en kristen aktivist og advokat, havde Saleem taget sig tid til at fejre påske, hvilket gjorde, at "ejeren blev rasende og slog ham hårdt. Han blev til sidst befriet og reddet af nogle andre landsbyboere, ellers kunne han være blevet banket til døde." Gill tilføjede, at mange kristne markarbejdere "er tvunget til trællearbejde, nægtet mindstelønnen og bliver chikaneret og inddraget i falske sager, hvis de forsøger at modstå deres indflydelsesrige herrers undertrykkelse". Mushtaq Gill, den kristne advokat, der repræsenterer de nævnte kristne,møder selv dødstrusler. Med hans egne ord: "Den 2. april kom en fremmed til Lahore Domstol og advarede mig om, at jeg kunne blive angrebet eller involveret i en eller anden falsk straffesag eller endda dræbt." Sådanne trusler kommer ikke kun fra "ekstremister", eftersom han modtog oplysninger om, at han også kunne blive bortvist og udelukket fra at praktisere som advokat. Gill sagde:

"Hvad skal jeg gøre, stoppe? Salme 118 siger: 'Herren er hos mig, jeg frygter ikke, hvad kan mennesker gøre mig?' Mine kolleger og jeg er blevet truet og angrebet flere gange af fremmede på grund af vores arbejde for menneskerettigheder i Pakistan. Men vi er ikke bange. Vi ved, vi kan blive dræbt, fordi vi støtter kampagnen for afskaffelse af blasfemiloven. Men det vil ikke lukke munden på os og vil ikke stoppe vores arbejde med menneskerettigheder. Herren siger, vi skal fatte mod.

Uganda: Muslimske pårørende til en konvertit til kristendommen forsøgte at forgifte ham til døde. Hassan Muwanguzi konverterede tilkristendommen i 2003. Kort efter forlod hans kone ham og han blev fyret fra sit job som skolelærer. Senest blev han indlagt, efter en tante havde puttet insektgift i hans te. Ifølge Hassan: "Efter at have spist og drukket te, begyndte jeg at føle mavesmerter; da indså jeg, at hun var den ansvarlige - og jeg tror ikke, hun var alene om det, fordi de har været på jagt efter mig direkte og indirekte. For da jeg forlod dem og konverterede til kristendommen, smertede det dem så meget. Grunden til at de ønsker at dræbe mig, er meget klar - det er fordi, jeg er blevet en konvertit til kristendommen; først og fremmest er det for dem, som at jeg bragte skam ved at konvertere... " Da han under familiemødet begyndte at føle sig syg, ringede han til en lokal kristen biskop, der rådede ham at forlade stedet i hemmelighed. "Jeg vidste, at hvis han nævnte for dem, at han var ved at blive syg, ville de skade ham mere," sagde biskop Kinyewa.

Usbekistan: Kristne bliver forhindret i at begrave deres døde på statskirkegårde i dette overvejende muslimske land. Der har hidtil været tre kendte tilfælde i år. Senest fik familien til Gayrat Buriyev, der døde den 9. april, at vide af embedsmænd: "Kirkegården er statsejendom, men styres af den lokale moské, og hvis imamen er imod begravelsen, så vil den ikke finde sted." Og den lokale imam sagde, at han "handlede i overensstemmelse med sharia-lov", selvom Usbekistan officielt er en sekulær stat. Imamen forbandede også familien for at være kristne og kaldte dem "urene og besmittede vantro". Selvom de bragte sagen til de lokale myndigheder, nægtede embedsmænd at gribe ind og stillede sig på imamens side. (Ifølge islamisk lære, kan dette at blive begravet ved siden af en "vantro" få det muslimske lig til at lide "gravens pinsler.")



Artiklen er oversat fra engelsk af Jens B. Hansen

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg