"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Galleri udstiller maleri af Muhammed som en hund


LAST MAN STANDING. Kunstneren Lars Vilks' tegning af Muhammed som en rundkørselhund bliver malet i kæmpeformat direkte på væggen i svensk galleri.

25. november 2009     Uwe Max Jensen

Jyllands-Posten har sendt Kurt Westergaard på ferie, og tegnerens fremtid på avisen er uvis. Den afgøres på et møde i januar. Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen har kaldt Westergaards tegning af Muhammed med en bombe i turbanen for "åndssvag" og har i en intern mail til Ekstra Bladets redaktioner nedlagt forbud imod, at Ekstra Bladet bringer tegningen. Lisbeth Knudsen fra Berlingske Tidende bøjer sig for terroristernes vilje til vold og sætter de facto ytringsfriheden ud af kraft. Yale University skrotter akademiske principper og bortcensurerer Muhammed-tegninger fra bogen The Cartoons That Shook the World af frygt for muslimsk vrede.

Da Trykkefrihedsselskabet i april valgte at genoptrykke 1.000 eksemplarer af Westergaards tegning, sagde seks danske trykkerier nej til opgaven af frygt for repressalier, og Trykkefrihedsselskabet måtte lade tegningen trykke i udlandet. Auktionshuset Lauritz.com, der har solgt genstande fra nazi-tiden, nægtede for nylig at videresælge et af genoptrykkene, da Lauritz.com fandt trykket for "unødigt stødende". Tilsvarende nægtede det internationale auktionshus Sotheby's tidligere på året at forestå salget af Kurt Westergaards originale tegning.

Muhammed-kris på svenska

Midt i denne redelighed af selvcensur står én mand urokkeligt fast på retten til religionskritik. Den svenske konceptkunstner og debattør Lars Vilks. Lars Vilks blev kendt langt ud over Sveriges grænser, da han sommeren 2007 tegnede religionsstifteren Muhammed som en såkaldt rondellhund (rundkørselhund, red.) til en mindre udstilling i Skåne med temaet Hunden i konsten.


Lars Vilks bud på hunden i kunsten


Vilks' tegning af Muhammed som hund kom imidlertid ikke med på udstillingen, da arrangøren frygtede, at værket kunne give anledning til ballade. Siden fulgte en kavalkade af begivenheder og bizarre optrin, der mangler sidestykke i nyere europæisk kunsthistorie og som bedst er beskrevet af Vilks' kollega Fredrik Axwik i essayet "Så ser en Muhammed-kris ut på svenska", der er formet som et åbent brev til politikeren Naser Khader.

Nu ser det imidlertid ud til, at Lars Vilks' Muhammed-tegning omsider bliver udstillet i Sverige.

De krænkedes kor

Lørdag 12. december 2009 åbner en udstilling i Galleri Granen i Sundsvall nord for Stockholm, hvor Lars Vilks' tegning af Muhammed som en rundkørselhund er malet direkte på væggen i galleriet. Desuden viser Lars Vilks flere animerede film. Blandt andet en film, hvor Muhammed kører i ring i en rundkørsel, og musical-filmen Choir of the offended (De krænkedes kor, red.), der fortæller historien bag Vilks' Muhammed-tegninger.

Maleriet af Muhammed som en rundkørselhund på Galleri Granens væg udføres ved hjælp af en projektor, der kaster motivet op på væggen. Herefter males motivet direkte på væggen af en ansat i galleriet, da Lars Vilks ikke har mulighed for at selv at stå for udførelsen af maleriet, da han er optaget af en lang række opgaver. Lars Vilks regner dog med at være til stede ved ferniseringen.

They never forget

Sappho har i anledning af den kommende udstilling talt med Lars Vilks.

Hvordan kom udstillingen i stand?

"Da Galleri Granen åbnede, holdt jeg foredrag i galleriet, og jeg har så foreslået dette projekt til en udstilling," siger Lars Vilks til Sappho.

Flere af dine samarbejdspartnere er tidligere sprunget i målet og har trukket sig. Hvor sikker er du på, at denne udstilling bliver til noget?

"Det virker som om, alting er klar, og udstillingens plakat ligger allerede klar."

Er du ikke nervøs for at udstille Muhammed som en hund?

"Nej."

Hvorfor ikke?

"Jeg tror ikke, at der bliver noget stort drama omkring udstillingen. Hvis man vil gøre noget, fokuserer man på noget, der er kendt over alt som Jyllands-Posten og Kurt Westergaard. Jyllands-Posten og Kurt Westergaard er blevet et symbol. Det er den primære provokation, så det er der, de mentale kræfter samler sig, som det var tilfældet med Rushdie. Min Muhammed-tegning er et mindre anliggende, så jeg tror ikke, at jeg er interessant for terroristerne.
Vi kan håbe, at min kalkule er rigtig," siger Lars Vilks og griner.

Hvordan har du det med at have lavet et værk, der krænker muslimer?

"Da jeg lavede tegningen af Muhammed som en rondellhund for to år siden, virkede det ikke sandsynligt, at det skulle blive nogen større sag. Det var en lokal historie, der handlede om kunstverdenen, og det kom helt overraskende, at værket blev censureret. Censuren skabte en mediebegivenhed, der spredte sig, fordi det var en principielt interessant historie.
Det var en form for sneboldeffekt. Historien var lille i begyndelsen. Siden voksede den og kom til sidst ud af kontrol. De personer, der påstår, at jeg på genial vis, skulle have planlagt det hele, ved ikke, hvad de taler om. Det var tilfældigheder, der forstørrede sagen op. Det skete spontant. Det er næsten uforklarligt, at den er vokset til det her niveau. Der er jo masser af satiriske tegninger af Muhammed på nettet. Men fundamentalisterne må vælge ud og koncentrerer deres kræfter om nogen enkelte sager. De valgte især Nerikes Allehanda (svensk avis, der som et af de første svenske medier valgte at offentliggøre Vilks' Muhammed-tegning, red.)."

Bliver det her afslutningen på dit engagement med Muhammed?

"Det er en lille udstilling, og jeg ønsker stadig at udstille en større dokumentation af hele hændelsesforløbet. Men det kan ikke lade sig gøre endnu.
Det mest interessante for mig er ikke umiddelbart de religiøse fundamentalister, men den politiske diskussion om emnet fra et liberalt eller venstreorienteret synspunkt. Jeg var meget lidt orienteret i den verden, da hele det her begyndte, men det er gået op for mig, at det først og fremmest er et politisk spil."

Hvad siger du til de ny trusler med Jyllands-Posten?

"They never forget. Det må man leve med. Fundamentalisterne har bestemt sig. De ændrer ikke mening."


Læs også "Rektor frygtede muslimske forældres reaktion" om Frederiksberg HF Kursus' censur af et steningskritisk kunstværk.