"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Informations angivelighedsjournalistik


Dagbladet Information anklager B.T. for at tage fejl omkring udvist irakisk voldtægtsforbryder, men Information er ikke helt sikkker på sine egne påstande. De er "angiveligt" korrekte.

23. september 2009   Af Uwe Max Jensen

B.T. bragte tirsdag artiklen "Afvist iraker voldtog 14-årig". Artiklen omhandler irakeren Mustafa Ahmed, der 2. februar 2005 blev idømt to et halvt års fængsel ved Københavns Byret og udvist for bestandigt. Af en relateret artikel i B.T. ("Tvang konen til at se overfald på 14-årige") fremgår det, at Mustafa Ahmeds hustru var tiltalt for medvirken til vold og blufærdighedskrænkelser mod de to 14-årige piger, men blev frifundet, fordi hun var så underkuet af manden, at hun ikke kunne forhindre ham i at begå overgrebene. Mustafa Ahmed blev dømt for voldtægt mod den ene 14-årige pige og for vold og blufærdighedskrænkelser mod dem begge.

Ingen harme over voldtægt

B.T.'s artikler er faldet Informations kulturskribent Anton Geist for brystet, og onsdag 23. september 2009 går han skarpt i rette med B.T. Årsagen til Anton Geists forargelse er ikke harme over Mustafa Ahmeds voldtægt af en 14-årig pige og blufærdighedskrænkelsen af en anden 14-årig. Baggrunden for Anton Geists artikel er derimod, at "B.T. og Søren Pind sværter afviste irakere på forkert grundlag". Ifølge Anton Geist er Mustafa Ahmed nemlig ikke en af de 282 afviste irakere, som B.T. og Søren Pind skriver, og Anton Geist kalder derfor B.T.'s historie "forkert".

Fakta eller ej?

Anton Geist skriver endvidere: "Angiveligt har både avisen (B.T., red.) og politikeren (Søren Pind, red.) misforstået en simpel besked fra Rigspolitiet".

Nu er Anton Geist godt nok ikke uddannet journalist. Han er cand.mag. i litteratur Men der er noget svært utilfredsstillende ved en artikel, der påstår, at et andet medie og en kendt politiker viderebringer urigtige oplysninger og ligefrem "sværter" uskyldige mennesker, men som alligevel har brug for at dække sig ind under et "angiveligt".

Sappho har derfor sendt Informations kulturskribent Anton Geist en mail med følgende spørgsmål:

"Du skriver:

"Angiveligt har både avisen og politikeren (B.T. og Søren Pind, red.) misforstået en simpel besked fra Rigspolitiet"

Mit spørgsmål lyder:

Har de misforstået den simple besked fra Rigspolitiet eller ej?"

Sappho venter på svaret.


Læs også Sappho's artikel om irakerne på Vorbasse Marked