"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Firoozeh Bazrafkans makulerede koran udløser forargelse

7. februar 2014 - Artikel - af Uwe Max Jensen

Kunstværket kan fremprovokere uro, optøjer og opildne til konflikter, mener juraprofessor.

Kristeligt Dagblad har de seneste dage spurgt en række meningsdannere om deres syn på Firoozeh Bazrafkans værk Blasfemi - en makuleret koran på et bedetæppe - der i øjeblikket er udstillet på Galleri Draupner i Skanderborg. Første person i rækken var imam Kassem Rachid, der under overskriften "Det er ikke kunst at makulere Koranen" skriver:

"At makulere Koranen er meget nedværdigende og blasfemisk og er krænkende over for muslimers tro og følelser."

Kassem Rachid slutter med en opfordring til henholdsvis politikerne og Firoozeh Bazrafkan. Til politikerne skriver han:

"Mit budskab til politikerne er, at det at afskaffe blasfemiparagraffen er meget stor fejl, som kan skabe mere og mere uro blandt folk i samfundet. Det er ligesom at hælde benzin på bålet."

Og til Bazrafkan:

"Mit sidst ord går til Firoozeh. Du siger, at du er kunstner, men det er ikke nogen kunst at såre andre."

Blasfemi kontra ytringsfrihed

Inger Dübeck, dr.jur. og professor emeritus ved Københavns Universitet, skriver i sit indlæg (http://www.religion.dk/artikel/543853:Synspunkt--Juraprofessor--Kunstvaerket--Blasfemi--kan-opildne-til-konflikt) om værket:

"En kunstnerisk ytring af denne karakter kan fremprovokere uro, optøjer og måske skadegørende handlinger, altså opildne til konflikter."

Professoren mener, at værket rejser et principielt spørgsmål om forholdet mellem blasfemi og ytringsfrihed:

"Der er næppe tvivl om, at sager af denne karakter kan rejse spørgsmålet om forholdet mellem straffelovens blasfemiforbud og den europæiske menneskeretskonventions regler om ytringsfrihed efter artikel 10, idet Europadomstolen anerkender, at medlemsstaterne kan foretage indgreb i ytringsfriheden i tilfælde, hvor religiøse emner behandles på en måde, der kan betegnes som blasfemisk."

Muslim Saliha Marie Fetteh, der er ekstern lektor i arabisk sprogfærdighed, skriver, at "en makuleret koran er yderst blasfemisk for muslimer", og at "koranen skal bruges og respekteres", men Fetteh er vidende om, at man i et demokrati med ytringsfrihed ikke kan tvinge andre til at respektere ens private tro:

"Man kan ikke tvinge folk til at behandle hellige skrifter med respekt. Men jeg mener, at man som et dannet menneske bør have respekt for det, andre tror på. Ikke nødvendigvis acceptere det, men respektere det. Firoozeh respekterer ikke muslimers, og dermed heller ikke min, hellige bog.

Hun har derimod valgt at provokere alverdens muslimer med sit såkaldte kunstværk, hvilket står hende frit for. Danske muslimer har til gengæld valgt at ignorere hendes provokation for ikke at give hende den tilfredsstillelse, det uden tvivl ville være at provokere dem."

Bombe skjult i udhulet koran

Det er imidlertid ikke alle troende muslimer, der behandler koranen med den respekt, som Saliha Marie Fetteh efterlyser hos Firoozeh Bazrafkan. I denne uge blev en pakistansk soldat dræbt ved et bombeangreb (http://www.jihadwatch.org/2014/02/pakistan-islamic-jihadists-murder-soldier-with-bomb-hidden-in-quran), da han samlede en koran op fra gulvet. Koranen viste sig at være udhulet, så der var skaffet plads til en bombe inde i bogen. Koranbombeangrebet var endnu et eksempel på de "kreative" løsninger, som jihadister i stigende grad anvender, når de skal placere deres bomber.

Kristeligt Dagblad sætter også de kommende dage fokus på Bazrafkans makulerede koran og den heraf afledte diskussion om blasfemiparagraffen og dennes mulige afskaffelse.

Også på Trykkefrihed.dk har Bazrafkans værk affødt diskussion (http://www.trykkefrihed.dk/koranen-er-aben.htm). Egil A. Frøysadal kalder værket genialt, mens Maria Due mener, at der er tale om propaganda. Nis Weihrauch stiller spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er tale om en makuleret koran, da papiret ifølge Weihrauch ligner almindeligt papir.

Fyldt af koran
 
Gallerist Erik Guldager, der ejer Galleri Draupner i Skanderborg, hvor værket er udstillet, har forklaret lidt om baggrunden for værket til Aarhus Stiftstidende:

"Ifølge galleristen er værket kommet til verden som kunstnerens refleksion over, hvor meget religion fylder for nogle mennesker.

»Kunstneren var for længe siden i en moske, og fik den opfattelse, at hele rummet var fyldt af koraner. Hun kunne ikke komme til for bare koran. Så fik hun den idé at makulere koraner og fylde en moske op med strimlerne, sådan at de flød ud, når man åbnede døren for at vise den refleksion«, siger Guldager.

Den øvelse ville kræve 20.000 koraner og blive lidt for omfattende.

(...)

»Der er også nogle islamister og salafister, der er så fyldt af koran, at der ikke er plads til andet. Sådan er det også i værket. Manden er fyldt af koran. Det associerer også til, at det enkelte menneske bliver flænset af religion. Det river dem i stykker«, siger han."

Firoozeh Bazrafkan kan på tirsdag ses i DR K's temaserie om provokunst Pik, lort og hundehvalpe (http://denfrie.blogspot.dk/2014/01/pik-lort-og-hundehvalpe-provokationens.html).

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg