"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Ve og vel for guldfisk

16. september 2009 - Artikel - af Uwe Max Jensen

Kunstmuseet Heart fjerner levende papegøje fra udstilling, mens guldfisk foreløbig får lov at blive

Det nyåbnede kunstmuseum Heart i Herning er blevet meldt til politiet for dyremishandling. Museets åbningsudstilling "Frihed eller døden" med den græsk-italienske installationskunstner Jannis Kounellis rummer værket "Uden titel" fra 1967. Værket består af en levende papegøje, der sidder fastlænket til en pind foran en stor jernplade, der er ophængt på væggen.

Denne brug af en levende papegøje er faldet dyrevenner for brystet, som har anmeldt museet. Efter politianmeldelsen har museet fjernet papegøjen, der bærer navnet Frede, fra udstillingssalen, og Frede befinder sig nu på museumsdirektøren Holger Reenbergs kontor. Dermed kommer Heart et eventuelt påbud om at fjerne Frede i forkøbet, da det ifølge en bekendtgørelse er ulovligt at bruge levende dyr i forretningslokaler, til udsmykning og til reklame. En undtagelse fra reglen om brug af levende dyr er akvariefisk, og dermed kan et andet af Jannis Kounellis' værker vise sig at være på sikker grund, i hvert fald hvad de juridiske aspekter angår.

Guldfisk som kommentar til jødeudryddelsen

Kounellis' værk, der er skabt i 1991 (ni år inden dan danske kunstner Marco Evaristti udstillede 10 blendere med levende slørhaler på Kunstmuseet Trapholt i Kolding, red.), består af to guldfisk, der svømmer rundt i et kirurgisk vandfad i selskab med en slagterøkse, og Heart har umiddelbart ingen planer om at fjerne guldfiskene fra udstillingen.

Værket med guldfisk er ifølge museumsdirektør Holger Reenberg fra Heart en kommentar til blandt andet jødeudryddelsen under 2. verdenskrig:

"Værket blev skabt til synagogen i Køln (Synagoge Stommeln, red.). Det var den eneste synagoge, der overlevede Hitlers regime. Med værket viser Kounellis, at man altså godt kan klare sig, selv om der hænger en meget stor trussel over hovedet," fortæller Holger Reenberg til Herning Folkeblad.

Følelsesløshed

Selvom værket har en meget stærk historisk reference til Europas mørkeste kapitel, vejede hensynet til guldfiskenes ve og vel angiveligt højere for en gruppe engelske dyreværnsaktivister, da Kounellis' værk i 2005 blev udstillet på kunstmuseet Modern Art Oxford:

"Det er sygt, det er patetisk og udtryk for en fuldstændig fattig forestillingsevne og ikke så lidt følelsesløshed. Det er ikke kunst," udtalte Claudia Tarry, en dyreven fra Animal Aid, i den forbindelse.

Frihed eller døden

Jannis Kounellis fik sit kunstneriske gennembrud, da han udstillede 12 levende heste i Galleria L'Attico i Rom i 1969. Et værk, der blev genopført på Venedig Biennalen i 1976.

Heart's udstilling "Frihed eller døden" har navn efter et værk af Jannis Kounellis, der også er med på udstillingen i Herning.

Værket er skabt i 1969 og består af en jernplade i et klassisk malerisk højformat. Pladen er ophængt på væggen som et maleri. På jernpladen har Jannis Kounellis med kridt skrevet følgende: “Liberta o Morte VV Robespierre VV Marat” – “Frihed eller døden, Længe leve Robespierre, Længe leve Marat”. Under udsagnet er der påsat en lille hylde, som bærer et tændt stearinlys.

Værket refererer med sin tekst til Den Franske Revolution og to af revolutionens hovedpersoner. Både Jean-Paul Marat og Robespierre blev ifølge kunstneren ofre for deres egen fanatisme, men i løbet af deres korte liv lagde de også fundamentet for det vesteuropæiske demokratis frihedsidealer.

Jannis Kounellis ønsker med sit værk at påpege, at friheden er det væsentligste i vores liv, men også at frihedsidealet og vores borgerrettigheder blev skabt ud af et blodigt og selvmodsigende kaos.

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg