"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Rektor frygtede muslimske forældres reaktion

20. november 2009 - Den løbende - af Uwe Max Jensen

TABU. Islamkritisk kunstværk blev bortcensureret fra udstilling om tabuer efter pres fra skoleleder.

Rektor Finn Bønsdorff fra Frederiksberg HF Kursus var så nervøs for sin skoles sikkerhed og reaktionen fra forældre til skolens muslimske elever, at han nedlagde forbud mod et kunstværk, der forholdt sig kritisk til stening. Værket skulle i første omgang have været udstillet i aulaen på Frederiksberg HF Kursus og siden på kunstmuseet Arken i Ishøj, men inden det kom så vidt, blev værket standset af rektor Finn Bønsdorff.

Historien tager sin begyndelse, da billedkunstelever fra Frederiksberg HF Kursus deltager i en workshop afholdt af kunstnerne Lene Stæhr og Alec Due. Workshoppens mål er at afdække om, der er "tabuer tilbage i vores moderne samfund".

Det er der. Billedkunsteleverne skal med fotografiet som medie arbejde for at belyse tabuer i samfundet. Studerende Stine Bøgh fra Frederiksberg HF Kursus vil lave et værk, der forholder sig kritisk til stening og kvinders rettigheder. Hendes intention er at tage et fotografi af en nøgen, muslimsk kvinde, der er blevet voldtaget og derfor bliver stenet af en skare af muslimske mænd, der opfatter pigen som syndig.

Det steningskritiske værk er for hård kost for rektor Finn Bønsdorff, og rektor nedlægger forbud mod sin elevs kontroversielle fotografi.

Sappho har i en mail spurgt Finn Bønsdorff, hvorfor han valgte at bortcensurere Stine Bøghs værk.

"Hvad der laves i billedkunstlokalet har jeg aldrig blandet mig i. De respektive faglærere og elever laver værker inden for de af  ministeriet fastsatte rammer.

Tabu-projektet ønskede man udstillet i aulaen som en del af skolens profil. Jeg sagde jeg ikke ville udstille hvad som helst i dette offentlige rum.

Den ansvarlige faglærer rettede henvendelse til mig, og et enkelt projekt blev ændret en lille smule, da jeg fandt at det kunne virke  uheldigt over for vores muslimske elever," svarer Finn Bønsdorff i en mail til Sappho.

Alt skulle gå gennem rektor

Finn Bønsdorffs forklaring om, at han ikke blandede sig i arbejdet i billedkunstlokalet, og at et enkelt projekt blev ændret en "lille smule", er imidlertid ikke i overensstemmelse med billedkunstlærer Jette Falks og studerende Stine Bøghs opfattelser af forløbet.

"Allerede da vi startede projektet op, var rektor (Finn Bønsdorff, red.) meget tvivlende, og alt skulle gå igennem ham, inden det blev udstillet," fortæller billedkunstlærer Jette Falk, der var tilknyttet "Tabu"-workshoppen som Frederiksberg HF Kursus' faglærer, til Sappho.

"Stine Bøghs værk var det eneste, der ikke blev udstillet. Ideen blev bortcensureret af rektor af respekt for de muslimske elever, vi har på skolen, hvis forældre ikke er særlig liberale," forklarer Jette Falk.

Rektors censur inspirerede imidlertid til et nyt værk.

Den nøgne sandhed om rektors censur

"Det tændte Stine af, at rektor bortcensurerede hendes ide, så hun fik lavet noget, der var meget bedre," siger Jette Falk.

I stedet for det oprindelige værk om muslimsk stening lavede Stine Bøgh efterfølgende et værk, der kommenterede rektor Finn Bønsdorffs censur. Værket med titlen "Den nøgne sandhed" består af et fotografi, hvor Stine Bøgh ligger nøgen på gulvet svinebundet på hænder og fødder og kneblet, så hun ikke kan ytre sig. Fotografiet er ledsaget af følgende tekst forfattet af Stine Bøgh:

"Dette er ikke mit oprindelige projekt. Jeg ville have taget et billede af en nøgen, muslimsk pige med slør. Pigen skulle have blod på trusserne og lårene efter en voldtægt og være bundet til en pæl. En skare af muslimske mænd skulle stene hende, fordi de opfattede hende som syndig.
Men rektor forbød mig at lave dette billede pga. frygt for skolens sikkerhed.

Det enkelte individ er kendetegnet ved dets holdninger og udsagn.
Kan det være rigtigt at man skal censureres pga. frygt?

Længe leve ytringsfriheden

Stine Bøgh"

(Stine Bøghs fotografi kan ses her

Fuckin' kartoffel

Stine Bøghs kommentar til rektors censur blev sammen med en række andre elevarbejder udstillet på kunstmuseet Arken i Ishøj henover sommeren og efteråret 2008. Blandt de øvrige udstillede fotografier var et værk med titlen "Jeg brænder for Danmark", hvor en elev brænder Dannebrog.

Værker med titlerne OROSPU og FUCKIN’ KARTOFFEL tager afsæt "i den “omvendte” rasisme, som en del unge oplever på Vestegnen. “OROSPU”, som er tyrkisk for “luder” og “FUCKIN’ KARTOFFEL”, bliver ofte brugt nedsættende om etniske danskere. Værkerne er rekonstruktioner af situationer, eleverne selv har oplevet."

Et fotografi uden titel spiller på kontrasterne mellem tildækning og seksuel udadvendthed. Det titelløse fotografi forestiller en ung kvinde med slør, men udstyret med en pisk, som hun bydende peger på beskueren med. Kvinden er som en kontrast til sløret iklædt en stramtsiddende lårkort lakkjole.

Arken fjerner foto

Efter at Sappho har vist interesse for Arkens "Tabu"-udstilling. Har Arken fjernet hele sin hidtidige dokumentation af museets "Tabu"-udstilling fra hjemmesiden "Samtidskunst og visuel kultur", der drives af Arken Museum for Moderne Kunst i samarbejde med Brandts/Museet for Fotokunst og Museet for Samtidskunst i Roskilde med støtte fra Undervisningsministeriets og Kulturministeriets e-museumspulje.

Hvorfor Arken har taget dette skridt vides ikke.

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg