"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

En kultur, der ikke respekterer halvdelen af menneskene, kan ikke sejre i det lange løb

10. maj 2011 - Artikel - af Helle Baldersbæk

Wafa Sultans engagement var smittende. Foto: Steen Raaschou.Wafa Sultan holdt alles opmærksomhed i et jerngreb, da hun fortalte om kvinders forhold i islam.

Niecens historie

Den syrisk-amerikanske psykiater og forfatter til bogen A God Who Hates Wafa Sultan rager ikke meget mere end godt halvanden meter op, men er hun lille af statur, så fejler hendes stemmebånd ingenting.

Hun har en stemme, der taler imamer og hele den politisk korrekte venstrefløj midt imod. Og hun har noget at have sine ord i.

”Da hun var 21, kunne hun ikke klare mere. Hun satte ild til sig selv og døde en frygtelig død”.

Wafa Sultans stemme knækkede over, og hun havde svært ved at genvinde fatningen, og de over 100 tilhørere sad paralyserede og lyttede til historien om den 11-årige niece, der blev gift med en mand på over 40, der tæskede og voldtog hende, når han var i det humør.

På et tidspunkt flygtede pigen hjem til sin familie og bønfaldt sin far om at lade hende blive i faderens hus. Hun lovede, at hun ville være hans tjenestepige resten af hans liv, hvis hun bare måtte blive.

Faderen svarede, at det var skamfuldt for en hustru at forlade sin mand, så hun måtte tage tilbage, men han lovede at tale med svigersønnen for at få ham til at lægge en dæmper på brutaliteten.

”Jeg er her ikke for at gå imod muslimer, for jeg er selv en kvinde fra en muslimsk kultur, men islam er en ond og hadefuld ideologi. Muslimer hjernevaskes til at tro, at islam skal herske”.

”Se nu bare den amerikanske journalist Lara Logan, der i Cairo blev omringet af en stor gruppe mænd, der mishandlede og voldtog hende. Pøblen blev tændt af hendes smerter og hendes ydmygelse og intensiverede mishandlingerne”, fortalte Wafa Sultan.

Abort uden bedøvelse

Hvis publikum troede, de kunne sidde og hænge i det sommervarme lokale, mens de sendte tankerne på langfart til hvide strande, parasoller og kølige drinks, kunne de godt tro om igen, for Wafa Sultan holdt alles opmærksomhed i et jerngreb, mens hun fortalte om kvinders forhold under islam.

Der lød indimellem gisp, og flere fældede en tåre over niecen, der ikke kunne magte flere tæsk og voldtægter.

Historien om den unge enke i en lille syrisk landsby fik især de kvindelige tilhørere til at vise tydeligt ubehag.

”Kvinden virkede syg, svag og udslukt, og da jeg havde undersøgt hende, kunne jeg fortælle, at hun var gravid. Kvinden skreg og græd og fik fremstammet, at nu var hendes søn nødt til at slå hende ihjel, og hun kunne ikke bære, at den 15-årige søn skulle have sin mors blod på sine hænder.”

”Kvinden havde ikke været løs på tråden, men hun var enke og havde ingen forsørger. Hendes afdøde mands bror gav kvinden og hendes børn mad og tag over hovedet.

Han undlod ikke at tage sin betaling i form af gentagne voldtægter af svigerinden.”

”Jeg fik hende ind på en klinik og håbede det bedste for hende. Jeg mødte hende igen, og hun fortalte, at hun havde fået en abort og var lettet over at være sluppet af med fostret.

Men så fortalte hun også, at aborten havde været en forfærdelig oplevelse, for hun havde ikke penge til at betale for bedøvelse, så indgrebet var foretaget uden bedøvelse”, fortalte Wafa Sultan videre.

Alkoholiseret fætter talte mere end børnenes mor

Det var Wafa Sultans ægtemand, der plantede ideen om at forlade Syrien og etablere familien i USA, og han rejste i forvejen for at forberede konens og børnenes ankomst.

Da der skulle søges om pas til børnene, viste det sig, at deres mor ikke var deres værge og kunne handle på deres vegne. Da ægtemanden ikke var til stede, måtte en mandlig slægtning underskrive de nødvendige dokumenter.

Problemet var, at der ikke rigtigt var nogle mandlige slægtninge. Det vil sige, at der var en fætter, der var ved at gå til grunde i alkoholmisbrug. Han måtte bestikkes til at møde op på et offentligt kontor og underskrive børnenes pasansøgninger.

”Mænd har magten i alt. De historier jeg fortæller, er ikke isolerede tilfælde. Jeg fortæller dem hele tiden, og jeg bliver ignoreret af de progressive på venstrefløjen”.

”Lad mig udfordre jer. Hvordan mener I, det er muligt at opfostre et normalt barn i en kultur, hvor noget, som det, der skete Lara Logan, kan ske. Vi kan give efter, eller vi kan kæmpe imod”

Venlighed ses som svaghed

”Jeg vil fortsætte med at kæmpe for kvinderne. Alle os, der ser problemet, er en buffer mod ondskabens kræfter. En kultur, der ikke respekterer halvdelen af deres egne medlemmer, kan aldrig sejre”, sagde Wafa Sultan.

Tilhørerne havde svært ved at slippe den karismatiske syrer, og der var mange spørgsmål, blandt andet om forskellen på muslimske lande.

Wafa Sultan understregede, at islam er en arabisk religion, og at 95 procent af islams tekster aldrig har været oversat til andre sprog.

”Tag nu Iran. Det er meget slemt der lige nu, men iranerne har en præ-islamisk kultur, de kan være stolte af, så de vil have deres egen identitet, hvis de skippede islam”, sagde Wafa Sultan.

Wafa Sultan med den syrisk-fødte tilhører.

En tilhører fortalte, at hun også kommer fra Syrien – fra en ikke-religiøs familie. Hun slog fast, at ikke alle overgreb og undertrykkelser er religiøst betinget, for som man også ser i indvandrermiljøet her i Danmark, så handler det også meget om kulturen og vanerne.

Vi har jo to samfund her i Danmark, pointerede tilhøreren.

”Hvis I har to samfund her i landet, så vil jeg opfordre jer til at nøjes med at have et. Du kan sagtens have ret i, at vaner, traditioner og kultur vejer tungt, men hvad er kulturen rundet af?

Den er rundet af islam, og det nytter ikke noget at bede undertrykkerne høfligt om at lade være med at undertrykke. Venlighed ses som svaghed”, sagde Wafa Sultan, inden taget næsten fløj af Vartov. De stående ovationer blev ved og ved og ved.

 

 

 

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg