Dagligvarekæden Lidl etablerede sig i Danmark i 2005 og har nu 108 butikker fordelt rundt i landet. På verdensplan har Lidl 10.000 butikker i 27 lande og er en væsentlig spiller blandt dagligvarekæder i Europa. Lidl "respekterer mangfoldighed" og "forskellige kulturer og har forståelse for disses værdier og traditioner", som det formuleres i Lidl's forretningsprincipper på firmaets hjemmeside. Hverken respekten eller mangfoldigheden omfatter imidlertid kristne kors.
I Tjekkiet har Lidl's censur vakt voldsom opsigt og har nået det øverste politiske niveau. “Virksomheden Lidl opfører sig ganske forfærdeligt. Ikke engang kommunisterne fjernede kristne kors fra billeder", siger den tjekkiske præsidents talsmand Jiri Ovcacek i en pressemeddelelse.
I skrivende stund er det kun folketingsmedlem Kenneth Kristensen Berth fra Dansk Folkeparti, der har forholdt sig til sagen i Danmark. Han skriver på Facebook:
"Lidl har manipuleret med landskabet på deres græske produkter ved at fjerne korset fra de kirker, som ellers er afbildet på produkterne. Lidl siger de ikke vil provokere.
Spørgsmålet er om det ikke i virkeligheden forholder sig omvendt og at fjernelsen af korsene udgør provokationen?
Man skal VIRKELIG være snævertsynet, hvis man bliver forarget over at se et kors i et græsk landskab på en pose gyros!
Hvis man ikke kan klare det, må man jo gå rundt i en permanent tilstand af arrigskab og raseri, hvis man bor i et europæisk land!
Men allright hvis man har så meget imod religiøse symboler, at et kors ikke kan være på toppen af en kirke, går jeg ud fra, at man heller ikke kan være ansat som kassedame i Lidl, hvis man bærer muslimsk hovedtørklæde?"
Kors i strid modvind
I det hele taget synes det kristne kors at være i modvind flere steder. Således overvejer den folkekirkelig børne- og ungdomsorganisation FDF (Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund) at kassere sit logo, der er baseret på (korsflaget) Dannebrog, fordi logoet opfattes som gammeldags og nationalistisk.
I 2012 fjernede den catalanske fodboldklub FC Barcelona korset fra klubbens logo. Ændringen skete for at tækkes klubbens islamisk sponsor. Det såkaldte San Jorge kors (et rødt kors på hvid bund, der også kendes fra Englands flag) var hermed ikke længere en integreret del af FC Barcelonas logo på klubbens spilletrøjer og merchandise i Mellemøsten.
“…(to) avoid any form of confusion or misinterpretation in a region where the majority of the population is Muslim.”