"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Énvejsrespekten. Balladen om Koran-afbrændingen

14. september 2010 - Artikel - af Uwe Max Jensen

Det har udløst global fordømmelse, at en amerikansk præst, Terry Jones, vil brænde et eksemplar af Koranen den 11. september på årsdagen for det islamiske terrorangreb på World Trade Center i New York. Men hvorfor går kravet om respekt altid kun en vej?

Global fordømmelse
Politiske ledere med Danmarks tidligere statsminister og nuværende generalsekretær for NATO, Anders Fogh Rasmussen, i spidsen fordømmer Terry Jones' planlagte Koranafbrænding, og i en statusopdatering på Facebook erklærer Naser Khader (K) sig enig med Fogh:

“Enig med min gode gamle ven, Fogh! Afbrænding af bøger, uanset hvilke bøger, ja, endda Hitlers Mein Kampf, hører ikke hjemme i demokratiske samfund, men i 1930′ernes Tyskland og andre totalitære samfund.” (Naser Khaders Facebook-profil 7. september 2010)

I USA fordømmer kristne, muslimske og jødiske religiøse ledere Terry Jones' planer.
Uanset hvad man måtte mene om Terry Jones' Koranafbrænding, er det interessant, at der står så megen respekt om Koranen og islam. Den respekt, som Koranen og islam vises, er nemlig langt fra gengældt. Der er udelukkende tale om en énvejsrespekt. Koranen og islam kræver respekt. Men giver ingen.

Ingen respekt for kristendommen

Koranens notoriske had mod jøder er velkendt stof (se nederst). Heller ikke kristne og vantro er der nogen respekt for i Koranen. Desuden fremstilles Jesus (i kristen optik Guds søn, i Koranen reduceret til en simpel profet) som en fupmager, der ikke ikke døde på korset for at sone menneskenes skyld.
Koranens fremstilling af Jesus er et angreb på kernen i kristen teologi og afslører, at der i Koranen ingen respekt er at hente for essensen i dette budskab. Desuden har Klippemoskéen i Jerusalem, der betegnes som verdens ældste islamiske bygning, en inskription, der angriber og problematiserer den kristne treenighed.

Religionsstifteren Muhammed nærede ikke respekt for andres religion. Da Muhammed i 629 erobrede Mekka rensede han Kaaba'en i Mekka (et tempel for det førislamiske hedenskab) for gudebilleder og gjorde i stedet Kaaba til islams centrum.
Over tusind år senere – i marts 2001 - sprængte taliban-regimet i Afghanistan to gigantiske Buddhastatuer i luften i Bamiyan provinsen 230 kilometer fra hovedstaden Kabul.
Heller ikke Dannebrog, som gud ifølge skriftlige kilder begavede danskerne med under et slag i Estland i 1219, bliver sin gudgivne natur til trods respekteret. I forbindelse med Muhammed-krisen blev Dannebrog brændt af og trådt på i den muslimske verden.
Heller ikke vestens sekulære symboler for handel (World Trade Center), militær magt (Pentagon), demokrati (Det Hvide Hus), ytringsfrihed (Kurt Westergaard, Salman Rushdie, Lars Vilks med flere) står der respekt om. De opfattes derimod som symboler, der enten allerede er eller skal knuses.

Kravet om respekt går én vej. Islams.

Eksempler på Koranens jødehad:

Jøder er aber og svin: 2:65/7:166, 5:60

Jøder har begået uret ved at miste troen: 16:118, 7:168

Jøder har brudt pagten med Gud: 5:13

Jøderne er blevet straffet af Allah ved hjælp af assyrerne, babylonerne og romerne og er blevet spredt over hele verden som resultat heraf: 17:4-5, 7:168

Jøderne bliver advaret, fordi de hævder at være Allahs udvalgte folk: 62:6

Jøderne bliver advaret på grund af deres ulydighed og korruption: 5:32-33

Jøderne har slået profeter ihjel 4:155; 2:91, 3:55; 4:157

Jøderne har latterliggjort Muhammed som Ra'ina, dvs. den onde: 2:104; 4:46

Jøderne bliver beskyldt for at mangle tro, at tage ord ud af deres sammenhæng, ulydighed og fordrejninger: 4:46

Jøder tilbeder rabbinere, som franarrer folk deres ejendele: 9:30

Jøder lider af misundelse, og deres hjerter er hårde som sten: 2:109, 2:74

Jøder forvansker sandheden og fordrejer de hellige skrifter med overlæg: 2:42, 2:75

Jøderne er løgnagtige: 2:78

Jøderne er uvidende og mangler tro: 2:89

Jøderne forfølger ubestemte mål og følger indskydelser: 2:111

Jøderne er mærket af usselhed som følge af flere af deres synder, herunder opkrævning af åger, trolddom, hedonisme og afgudsdyrkelse: 2:61/ 3:112, 2:275 2:102), 2:96, 2:53).

De fleste jøder lever i det onde, de bryder forbud og er ugudelige: 3:110

Jøders selvbedrag får dem til at prøve at lede muslimer væk fra troen: 3:24, 3:99

Jøder er blinde og døve over for sandheden: 5:71

Det, som jøderne ikke har glemt, har de fordrejet, de fører andre på afveje, de fordrejer sandheden, de får folk til at tale usandt, de bedrager ikke-jøder: 3:69, 3:71, 3:79, 3:75.

Muslimer frarådes at tage jøder som venner: 5:51, 5:82

Jøderne er forbandet af Allah, deres ansigter vil blive udslettet, og hvis de ikke indser, at islam er sandheden, bliver de forvandlet til aber og svin og dømt til at brænde i Helvede: 4:60, 4:47, 3:113, 2:65/ 7:166, 5:60, 4:55, 5:29, 98:6, 58:14-19.

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg