"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Citater

Vi må ikke glemme vore kristne brødre og søstre i Mellemøsten.

Prins Charles i forbindelse med en udtalelse om kristenforfølgelser, The Telegraph 

Styrken ved de moderne, liberale samfund er pluraliteten. Såvel de store ideologiske uenigheder som de mange små narcissistiske forskelle har lov at være her. Der bliver ikke marcheret i flok, der bliver ikke talt unisont om tingene. Det er godt sådan, men det er et stort problem, hvis en trusselskultur kan profitere på, at opinionen deler sig. Trusler skal mødes med en unison fordømmelse og ikke med en stemning af, at nogen da vist selv har været ude om det. Truslerne mod de udvalgte er også trusler mod staten, mod samfundet, mod alle borgere. Det er en politisk terrorisme, der har til mål at tvinge forandringer i samfundet igennem uden om de demokratiske kanaler.

Professor Nils Gunder Hansen, Kristeligt Dagblad

Trods politiets massive tilstedeværelse lykkedes det i flere omgange antifascister, at overfalde enkelte højreekstremister - både foran Frederiksberg Centeret og senere et andet sted i byen.

Bagefter følte jeg, at jeg havde svigtet de modige mennesker, der med store personlige omkostninger forsvarede en grundlæggende værdi, vi bygger det åbne demokratiske samfund på.

Frank Hvam om sin optræden under Muhammedkrisen, Politiken

Jeg synes, det giver anledning til at overveje, om racismeparagraffen er tidssvarende, når en vigtig samfundskritik kan gøre, at man er i tvivl om, om loven er overtrådt.

Kristian Jensen, Venstre, BT

Nu forstår jeg meget bedre, hvorfor Yahya Hassan ikke må læse digte op. Det er mig, Inger Støjberg og alle de andre, der lever i et parallelsamfund og er dårligt integrerede. Vollsmose er det virkelige Danmark.

 Psykiater Henrik Day Poulsen, Berlingske.dk

»Vi vrider hænderne, går rundt om den varme grød og finder på alle mulige forklaringer på, hvorfor vi ikke trykker dem igen. Men det er selvfølgelig, fordi vi ikke tør! Fordi der har foregået og stadig foregår en intimidering af den offentlige debat, som også var anstødet dengang, vi første gang trykte tegningerne. Og det er kun blevet værre: Der er blevet afværget fire meget konkrete attentatforsøg mod os. Ytringsfriheden er i den forbindelse endnu mere under pres i dag, end den var i 2005«.

JP's chefredaktør, Jørn Mikkelsen, Politiken

Danske akademikere sætter ære i at kritisere kristendom og jødedom, men så snart det handler om islam, bliver de berøringsangste. Det sker på alle niveauer fra folkeskole til universiteter, og det skyldes dels en konkret frygt, dels en form for træthed og uvilje mod at skabe problemer.

Mehmet Ümit Necef, lektor ved Syddansk Universitet, Berlingske

Han (angrebsmanden, red.) har muslimsk baggrund og har det tankesæt, som udspringer af islam, og det har alle mulige andre muslimer også. Som ikke nødvendigvis er dømt for etrrorisme. Men det er de samme tankesæt og de samme adfærdsmønstre og de samme tanker, de retfærdiggør deres handlinger med: religionen, gud, det ophøjede.

Yahya Hassan, Politiken

Den skal ophæves, og det kan ikke gå hurtigt nok. Når et trossamfund anvender denne paragraf mod religionskritik, så standser den åbne dialog.

Retsteolog Kirstine Garde om blasfemiparagraffen, Kristeligt Dagblad

Jeg tror ikke, det er sundt, at vi lægger bånd på udtalelser og følelser, så jeg forstår ikke påtalen. Det er et legitimt spørgsmål, Adam Holm stiller – om Gud eksisterer, når livet er meningsløst – og de spørgsmål kender kristendommen til.

Biskop Lise-Lotte Rebel om Adam Holms religionskritiske kronik, som DR's ledelse har givet ham en påtale for, Kristeligt Dagblad

Det er en katastrofe, at det ikke er muligt at holde et helt fredeligt møde i en bydel i Aarhus, uden at det skal udarte sig til genvordigheder med vold, ballade og kanonslag. Det er et problem, at man ikke kan holde møder uden beskyttelse fra politiet og PET, og det er et problem, at vi har en del af Aarhus, hvor der er en helt egen lovgivning og regler.

Dan Ritto efter debatmødet i Gellerup med Ahmed Akkari, hvor 15 personer blev anholdt, Den Korte Avis

Det er forkasteligt, at vi ikke kan have en ordentlig debat uden at frygte for ballade.

Ahmed Akkari, der måtte køres bort i politibil efter debatmøde om demokrati i Gellerup, Berlingske

Det er ynkeligt egnsteater at høre Dragsdahls desperate udladninger om, at Bent Jensen »lyver og svindler«, som han udtrykte sig fredag aften i Deadline på DR2.

Bent Falbert i Jyllands-Posten

AFA kan kun kan fortsætte sin antidemokratiske hetz, fordi Enhedslisten giver AFA rum til at udfolde sig i partiets bagland: Man tager afstand fra vold udadtil, samtidig med at man lader partiafdelinger støtte den venstreekstreme vold indadtil. Dermed kommer Enhedslisten til at fremstå som et stort problem for vores demokrati: De er ikke selv voldelige, men via deres AFA-støtter signalerer de, at de ikke respekterer demokratiske spilleregler.

Aia Fog og Katrine Winkel Holm, Jyllands-Posten

Måske kan det spille ind, at jeg har været medlem af Trykkefrihedsselskabets bestyrelse og har en blog i Jyllands-Posten, mens Hassan (Yahya Hassan, der er aktuel med digtsamling/red.) er ført frem af det pæne forlag Gyldendal og har udtalt sig i det kulturradikale Politiken.

Firozeeh Bazrafkan, dansk kunstner med iransk baggrund, der netop i Landsretten er blevet dømt efter §266B, i Berlingske.

Ved trusler på livet er strafferammen to år, og da det er et problem, der er tiltagende, tager vi det ret alvorligt.
Af hensyn til ytringsfriheden, er vi nødt til at kigge på disse ting, siger politikommissær på Station City Bent Baltzer Sørensen.

De overbeviser folk om, at de ikke skal gå til de danske domstole, fordi det er forkert. Man skal gå til islamiske domstole, islamisk lov. Og hvem er så det? Det er dem. Så sidder de og er dommere, og det er ganske almindelige foreningsmedlemmer og repræsentanter for foreninger

Ahmed Akkari om de voksende shariadomstole i Gellerupparken, DR.dk

Hvis Lars Hedegaard havde sagt det samme, var han blevet meldt til politiet af den samlede danske venstrefløj. Den ved ikke, hvad den skal stille op nu, når det hele kommer fra en af dem, man har for vane at betragte som født offer i et ondt dansk samfund, som marginaliserer og udstøder indvandrerne, men som nu vender vreden og anklagen for svigt mod sit eget miljø og ophav. Han kritiseres derfor for at generalisere.

Jyllands-Postens leder om Yahya Hassan

"Politikens Rune Lykkeberg har erklæret, at paragraffen er en »falliterklæring for den offentlige debat«. Det er opsigtsvækkende, at det er fra en Politiken-redaktør, disse toner kommer. Tænk på, hvad vi været vant til at høre fra den kant: Først Tøger Seidenfaden, der jublede over paragraffen, der ifølge ham var intet mindre end »en basal del af den europæiske retstradition«. Og så Rune Lykkebergs forgænger som kulturredaktør, Anita Bay Bundegaard, der direkte efterlyste flere retssager a la retssagen mod Firoozeh Bazrafkan. »Vi har for få af dem,« betroede hun således i 2011 en hollandsk journalist og erklærede ved samme lejlighed, at selvcensur må »påtvinges«, hvis den ikke opstår frivilligt

Katrine Winkel Holm om stemningsskiftet i debatten om racismeparagraffen, Berlingske

Råddenskaben er overalt i ghettoerne. Se bare på, hvordan mange i underklassen opfatter velfærdsydelserne og staten. Samtidig med at voksne mænd kan recitere hele Koranen, går i moske hver dag og spiller hellige, er der ingen kvaler forbundet med at snyde og bedrage systemet – især når det handler om at få tildelt førtidspension. Den sociale råddenskab er gennemgribende. Prøv at se på, hvor mange unge og raske drenge i de danske ghettoer der kan løfte 100 kg jern i strakt arm i træningscenteret og samtidig får tildelt førtidspension, fordi de ikke er egnet til arbejdsmarkedet. Førtidspensionen er ligefrem noget, man stræber efter og fejrer, når man får det.

Den unge palæstinensisk-fødte digter, Yahya Hassan i Politiken

"Normalt ville jeg sige nej tak til livvagter, men lige præcis i går havde det været på sin plads. Stemningen var ekstremt fjendtlig, og jeg var meget betænkelig ved overhovedet at gå på scenen. Der sad en stor flok bandemedlemmer to meter fra mig, og jeg forventede, at jeg kunne blive overfaldet når som helst. Jeg kender de typer fra min fortid, og jeg ved, at de stolt vil gå i fængsel for at sende mig på hospitalet eller det, der er værre."

Ahmed Akkari, om sine oplevelser på et debatmøde i Vollsmose, BT

Paragraffens beskedne begrænsning af ytringsfriheden har altid være et dilemma, men denne dom åbner - eller tydeliggør - konsekvenser, jeg ikke kan acceptere. 

Rune Engelbrecht Larsen, der har skiftet synspunkt ang. §266b som følge af Firoozeh-dommen, Politiken

Paragraffens beskedne begrænsning af ytringsfriheden har altid være et dilemma, men denne dom åbner - eller tydeliggør - konsekvenser, jeg ikke kan acceptere. 

Rune Engelbrecht Larsen, der har skiftet synspunkt ang. §266b som følge af Firoozeh-dommen, Politiken

Det er ikke sådan, at der ikke er ytringsfrihed, men det er bare det, at der er så meget anti-ytringsfrihed. Det er selvcensur frem for censur.

Fay Weldon om ytringsfrihedens tilstand i England, Den Korte Avis

Dommen er, med undtagelse af det partiløse medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Jaleh Tavakoli, blevet modtaget med larmende tavshed fra prominente politikere og debattører på venstrefløjen. På sociale medier kunne man dog læse Politikens blogger Brian Esbensen skrive, at Bazrafkan er »ligegyldig og talentløs«, og at han derfor er »100% sikker på, at Firoozeh er uendelig ligegyldig i diskussionen« om racismepagraffen.

Jacob Mchangama om Firoozehs racismedom, Jyllands-Posten

Jeg vil have lov til at sige min mening. Det er ikke for sjov, at jeg bor i Danmark og ikke i Iran.

Firoozeh Bazrafkan efter at være blevet skyldig i overtrædelse af §266b, Jyllands-Posten

Vi har haft en tendens til at se på os selv som bødlerne. Vi er dem, der er i stand til at handle mod andre. Andre er bare ofre. Det er jo også en slags herrefolksmentalitet, det er at se ned på andre mennesker, på den muslimske verden. Derfor overser vi ikke bare de kristnes skæbne, men også jødernes. De er endnu større fjender end de kristne.

Klaus Wivel, forfatter til "Den sidste nadver" om forfulgte kristne, Jyllands-Posten.

Ord kan ikke beskrive den foragt, som jeg har for de mennesker, der har angrebet Morten Uhrskovs hjem. Må de komme til at stå til regnskab for deres ugerning.

Joachim B. Olsen om overfaldet på Morten Uhrskov, Dagbladet.

De tager i hvert fald ikke afstand fra det. De burde jo gå ud og fordømme det her på det kraftigste. Jeg synes, det er på tide, at muslimerne i Danmark siger fra overfor den slags.  

Ahmed Akkari i anledning af jihadisternes video med trusler mod Akkari, Hedegaard og co, BT

Jeg mener, at Ahmed Akkari som muslim skulle stå fast ved, at det var en fornærmelse imod millioner af muslimer. Det er skørt at løbe fra det synspunkt.

Niels Due Jensen, Jyllands-Posten

Jeg kan fortælle, at hvis islamisterne får magten i Danmark, så er Politiken en af de første aviser, de vil lukke. Hele kultursektionen med afklædte kvinder, bryster, ateisme og gudløshed. Uge efter uge historier om bøger, som er kritiske over for religion.

Ahmed Akkari, Politiken

Jeg hælder til, at jeg tror på det, han siger, men i mit udgangspunkt vil jeg gerne fastholde en reservation, der bygger på erfaringen og omgangen med andre reform-islamister, hvor det ofte ikke holder.

Naser Khader om Akkari, Jyllands-Posten

Jeg tænker på ham, hver gang jeg rejser og står i lufthavnen og skal tage mit bælte og sko af, jeg tænker på ham, hver gang jeg ser Naser Khaders livvagter, og jeg tænker på ham nu, hvor Christiansborg skal befæstes for 25 millioner kroner. Akkari har været en meget dyr dreng for Danmark. Tænk på, hvad sagen har kostet med alle de mennesker, der pludselig skulle have beskyttelse.

Bertel  Haarder om Akkari, Ekstra Bladet

Det er stadig muligt at overvinde statens overgreb på ytringsfriheden, selv om kampen er langtrukken og vanskelig. Jeg er stolt over at have spillet en beskeden rolle i frihedens sejr i Canada, og jeg håber mine venner i London, der skammer sig over det, der deres regering har gjort, tager det som en opmuntring.

Mark Steyn om afskaffelsen af den canadiske hate speech-lov, The Commentator

In a striking blow against freedom, the British government has banned us from entering the country. Muhammad al-Arifi, who has advocated Jew-hatred, wife-beating, and jihad violence, entered the U.K. recently with no difficulty. In not allowing us into the country solely because of our true and accurate statements about Islam, the British government is behaving like a de facto Islamic state. The nation that gave the world the Magna Carta is dead.

Robert Spencer, som er blevet nægtet indrejse i England, Jihad Watch

Det, der startede som en protest mod nedrivning af en lille park midt i Istanbul, har udviklet sig til en protest mod at blive pålagt en bestemt livsstil, og det er bemærkelsesværdigt, at demonstrationerne har bredt sig til det meste af Tyrkiet. Det, der kommer bag på Erdogan er, at det er et udtryk for en ny bevidsthed blandt den unge generation, og hvis den ikke bliver undertrykt, kan den uden tvivl bidrage til Tyrkiets demokratiske udvikling.

Robert Ellis, Berlingske

Hvis man ser på globalt niveau, så er radikal politisk islam nok den stærkeste politiske massebevægelse lige nu med klart fascistiske træk.

Pelle Dragsted, Presserådgiver i Enhedslisten og grundlægger af AFA, B.T.  

 Hvis man ser på, hvorfor Trykkefrihedsselskabet er blevet oprettet, så er det for at forsvare ytringsfriheden, og de skriver direkte, at krænkede følelser er en uundgåelige følge heraf. Det var de selv samme mennesker, som var ude at sige, at det var et karaktermord, at de følte sig sårede over en journalists arbejde, over nogle ord.

DR2-chefen Michael Thouber i et forsvar for Krasnik-interviewet, Berlingske

Metoderne er fredelige, men hensigten klar: at begrænse den frie debat med henvisning til at ytringsfriheden er truet.

Bo Lidegaard om Frederik Stjernfelts og Jens Martin Eriksens nye bog, Politiken

De hylder den ærværdige nisse", Grundtvig, for hans frisind og lare forsvar for ytringsfriheden, men hans kristentro og nationalromantik er vist ikke forfatterduoens kop te. Men hvad vil de så? De vil, at vi kommer til fornuft, står fast på det liberale demokratis principper og alle sammen tager den lidt med ro, når det gælder kultur, identitet og religion. Det kan man ikke fortænke dem i at ønske sig i disse tider, hvor den realt eksisterende multikulturalisme i for eksempel England og Sverige ligner en letantændelig krudttønde uden låg. Mere oplysning, mindre kultur lyder altså deres fromme ønske, men virker denne teori i praksis?.

Lars Christiansen i en anmeldelse af Stjernfelt og Eriksen nye bog, Kristeligt Dagblad

Hvis de brokker sig over tonen, kan man roligt regne med, at deres holdninger er professionelle og ikke noget, de mener alvorligt. Muligheden for at mennesker kan komme ucensureret til orde er i virkeligheden en gave. Det gør, at holdninger, der ellers ville være undertrykt, får mulighed for at komme frem.

Rune Selsing om netdebatten i anledning af statsministerens advarsel "mod den hårde tone på nettet", Jyllands-Posten

Dette handler ikke om mangfoldighed. Det handler om, hvorvidt man skal følge et islamisk krav om at lade religiøst-politiske regler vinde indpas i en sammenhæng, hvor folk hidtil har omgåedes hinanden bare som mennesker, borgere og handlende. Så sig det dog. Og spar os for en masse principløs skønsnak.

Ralf Pittelkow om tørklæde-debatten, Den Korte Avis

Der må og skal være vide rammer for ytringsfriheden - ikke mindst i den politiske debat. Partierne bør kunne komme til orde med deres holdninger, også i annoncer, sådan at vælgerne kan tage stilling til, om de ønsker at stemme på de pågældende partier eller ej. Det er et grundprincip i et frit og åbent samfund og i en fri og åben presse. Også Dansk Folkeparti har ret til at komme til orde i annoncer, der ikke krænker dansk lovgivning, og det mener vi ikke, at den pågældende annonce gør. 

Erik Bjerager, Kristeligt Dagblad

Desværre er Mchangama’s indlæg en myte-booster, der spinder videre på forestillingen om at vestens frihedsværdier er truet på livet af vrede muslimer. 

 Mona Sheik om Mchangamas ytringsfrihedsfilm, Information

Konklusionen var klar: Med ganske få undtagelser er den britiske elite for skræmt til at kalde jihad ved dets rette navn. Den vil hellere fordømme English Defence League for tusinde gang end fremstamme selv den mest dæmpede, nuancerede erkendelse af, at der måske faktisk er en vis forbindelse mellem de instrukser til de troende, som Koranen giver, og de handlinger, der blev udført i Woolwich onsdag eftermiddag.

 Bruce Bawer, om de britiske reaktioner på terrorangrebet i London, FrontPageMag

 

 Endnu mere grotesk er det, at Hellig Kors Kirke på Nørrebro i København inviterede imamen Abdul Wahid Pedersen til at tale pinsedag, mens en kristen sognepræst som mig åbenbart er for kontroversiel til at tale i kirken i Holbæk.

Massoud Fouroozandeh, hvis foredrag en menighedsrådsformand i Holbæk frabad sig af hensyn til den lokale imam, Kristeligt-Dagblad

Hvis jeg siger min mening, får jeg problemer med chefen. Sådan tænker omkring hver femte lønmodtager i Danmark, viser en meningsmåling, som Megafon har foretaget.

Politiken

Den 4. maj, på Danmarks befrielsesdag, tog jeg i Mindeparken for første gang. Min personlige oplevelse af at være i krig, som man ikke kan fortænke mig i at have efter den oplevelse, gjorde, at jeg bedre kunne forstå de mennesker, der døde for en sag. Jeg stod ikke og græd, men jeg var bevæget over, at der fandtes folk, der ville kæmpe for vores frihed. Det kunne jeg godt savne i dag. Bevidstheden om, at det kan koste noget at sige sandheden, som man selv ser den

Lars Hedegaard, Berlingske.dk

Det er noget af dét, jeg synes var så glimrende ved Krasniks interview; at han netop på grund af sin position som stærk kritiker af politisk islam kan ridse skellet mellem islamkritik og islamhad op, så nuancerne bliver åbenlyse for enhver. Dét skal han have både tak og ros for. Det er befriende!

Naser Khader, Kristeligt Dagblad

Det er let at forsvare synspunkter, vi kan lide, men det er yderst vanskeligt at forsvare dem, vi foragter. Vores tro på værdien af åbenhed er dog kun virkelig reel, når vi er villige til at gøre det sidste.

Facebooks nordiske policy-chef, Thomas Myrup Kristensen om den konstante udfordring at finde frem til retningslinjer for indhold på mediet, efter at flere internationale organisationer og grupper samt Dansk Kvindesamfund er gået til kamp mod kvindehad på Facebook

Vi ser nu globalt en kraftig stigning i myndighedernes overvågning af borgernes adfærd på nettet. Metoderne varierer i form og finesse, men det er helt åbenbart ikke få lande, der er klar på at bruge formuer på at holde styr på internettet. Men hvor bliver den nye frihed af, hvis regeringer på kloden lytter eller ser med, når borgerne er på nettet? Vi, der hælder til den frie tale og tanke, tog ikke de regimer ret alvorligt, da de for år tilbage forsøgte at lægge låg på internettet og begrænse internetbrugernes frihed Det kan man da umuligt, tænkte man umiddelbart. Men vi tog fejl.

Martin Ruby, Policy Counsel, Jyllands-Posten

Aktionskonceptet ALERTA!, som vi lancerer nu, er et forsøg på at styrke de antifascistiske mobiliseringer. Uanset om det er Daniel Carlsen, der gæster borgerlige ungdomspartier, SIAD, der vil demonstrere i det centrale København eller Danmarks Nationale Front, der laver løbeseddelsuddeling, så skal vi sammen kunne agere mod dem.

Der er tale om et substantielt sammenbrud for højrefløjen i islamdebatten. De argumenter og påstande, som Lars Hedegaard har stablet på benene, var så skrøbelige, at der ikke skulle særligt meget til for at få dem til at falde sammen.

Martin Krasnik i Ræson

Jøderne er en minoritet i Danmark. Måske derfor vender de fleste politikere det blinde øje til den voksende intolerance overfor jøder, hvis de da ikke ligefrem som det radikale medlem af Folketinget, Zenia Stampe antyder, at det hele nok er noget, jøderne selv finder på. “Signalværdien er ikke til at tage fejl af”, som David Jano tørt bemærkede.

Jette Plesner Dali, Den Korte Avis

Indvandringens økonomiske, politiske og kulturelle konsekvenser er ikke forbudt viden, men snarere fordømt viden. Fordømt i den forstand, at budbringerne gerne ofres til fordel for den gode tone og lutter fromme ønsker.

Mikael Jalving i en anmeldelse af Lars Hedegaards og Mogens Camres seneste bog, Dispatch International

Han var i 2005 særdeles kritisk overfor Muhammed-tegningerne og deres udtryk for et ’behov for at slå sig på brystet og håne andre’. I dag kalder han dem ’et tegn på dansk selvretfærdighed, en nedgroet negl i nationalkarakteren’.

Om tidligere udenrigsminister (V), Uffe Ellemann, der i BT revser danskerne, og opfordrer dem til at droppe den smålige gadekærs-mentalitet

 Men jeg kender efterhånden konsekvensen af at sige, hvad jeg har sagt. Det har været retssager i halvandet år og hele vejen til højesteret. De seneste ti år er jeg regelmæssigt blevet hængt ud i pressen som umenneske og racist. Det kulminerede med et mordforsøg på mig.

Lars Hedegaard i Berlingske

(…) May 3rd’s decision overturned a decision in January 2011 by the Frederiksberg District Court, which stated that while it found Hedegaard’s comments to be insulting, Hedegaard did not know that his controversial comments would be made public.

 

Organization of Islamic Cooperation i afsnittet SOME POSITIVE DEVELOPMENTS på side 27 i FIFTH OIC OBSERVATORY REPORT ON ISLAMOPHOBIA (May 2011 – September 2012)

The upcoming battle in the Arab world is the battle of freedom of expression, and it looks like the new authorities in the Arab Spring nations have not realised this simple fact.

                                    

                                       Mohammed Alrumaihi, professor på Kuwaits Universitet i Gulf News

Man må ikke tage tingene personligt, selv om de er rettet mod én. Så kan man komme gennem situationer, som jeg har været i, uden sår på sjælen.

Thilo Sarrazin i Jyllands-Posten

Det er stort set umuligt at opdrive nogen i danmarkshistorien, der brugte ytringsfriheden mere til at håne, provokere og trampe på andre menneskers følelser end Politikens grundlægger Edvard Brandes. Lars Hedegaard er en amatøragtig novice i den sammenhæng.

Henrik Gade Jensen, Jyllands-Posten

Trykkefrihedsselskabets styrke ses af de midler, Krasnik måtte tage i brug for at få skovlen under det. Enhver kunne se uhæderligheden.

Mogens Rukov, Kristeligt Dagblad

 Det forbliver et mysterium, hvorfor han ophidser så mange.

Hans Hauge om  Lars Hedegaard, Berlingske

Men vi må aldrig ty til vold, aldrig. Vi må aldrig lade os provokere. Vi må aldrig anerkende, at ord i sig selv overhovedet kan føre til vold. Og hvis vi ikke alle sammen står helt sammen om dét - journalister, redaktører, politikere, debattører - så er ytringsfriheden allerede reelt beskåret. Derfor burde vi faktisk per refleks rykke sammen om Lars Hedegaard. Han har nemlig ikke »misbrugt« sin ytringsfrihed, når han har delt sine ganske særlige synspunkter. Han har bare brugt den. Det kan aldrig retfærdiggøre vold. Og det er mangel på respekt - ikke for Hedegaard eller hans synspunkter, men for selve ytringsfriheden - når Krasnik, med sin åbenlyse accept af provokationens retorik, faktisk antyder det modsatte: Vel er han da blevet forsøgt dræbt. Fordi han er så - Satans! - provokerende.

Kristian Ditlev Jensen, Weekendavisen

Tegningen er et intellektuelt sammenbrud.

Martin Krasnik om Niels Thomsens satiretegning af ham i Sappho, DR.dk

Der er intet at komme efter. Hvis han nu havde ringet til os privat, så kunne det sagtens være, vi havde sagt undskyld, fordi vi formentlig havde behandlet ham uretfærdigt og fint med det. Men når han sender et brev med alle mulige krav, så må han gå hele vejen til domstolene. Han får ikke en krone

Torben Mark Pedersen om Jihad Tahas pengekrav, Politiken

Der er intet at komme efter. Hvis han nu havde ringet til os privat, så kunne det sagtens være, vi havde sagt undskyld, fordi vi formentlig havde behandlet ham uretfærdigt og fint med det. Men når han sender et brev med alle mulige krav, så må han gå hele vejen til domstolene. Han får ikke en krone

Torben Mark Pedersen om Jihad Tahas pengekrav, Politiken

Jeg synes interviewet gik godt, og jeg syntes, at det var meget fair.

Martin Krasnik om sit interview med Lars Hedegaard, BT

Nu venter vi så i spænding på, at chef­redaktør Bo Lidegaard, Politiken, fordømmer den religiøse mobning. Og at alverdens katolikker truer verden med terror. Ville det ikke være logisk?

Edith Thingstrup i anledning af de mange, der har gjort grin med den katolske kirke i forbindelse med pavevalget, Berlingske

 Lars Hedegaards udtalelser om muslimer har gennemgående været nedladende, degraderende, ydmygende, forhånende, arrogante, manipulerende, afstumpede og brutale. Jeg skrev derfor i mit læserbrev, at Lars Hedegaard kunne betragtes som en »slags voldsmand«. Det fastholder jeg, men jeg fastholder også, at han skal have lov til sin sproglige terror, og at han har krav på beskyttelse mod dem, der ikke vil give ham denne frihed.

Mikael Rotstein, Politiken

Nogle gange bliver jeg vred. Jeg bor i Tyskland, hvor der er ytringsfrihed. Alligevel er det sådan, at når jeg kritiserer islam, får det de samme konsekvenser, som hvis jeg levede i Pakistan. Jeg oplever, at der er censur, når det gælder kritik af islam.

 Jo mere truslen mod ytringsfriheden tales op, des mindre frihed bliver der.

Politikens chefredaktør, Bo Lidegaard, Politiken

Hvad er læren af den historie? At forholdene for Foreningsdanmark er ændret definitivt. Vi er nødt til at træffe nogle forholdsregler, som vi ikke bryder vi os om i Trykkefrihedsselskabet, hvor vi lægger vægt på at holde møder, der er åbne for alle. Fremover overdrager vi da også helst hele opgaven til PET, så vi slipper for diverse absurde anklager mod os fra Politiken-segmentet. For det bliver ikke sidste gang, sikkerheden vil være i top, når Trykkefrihedsselskabet holder møde. Sådan er virkeligheden blevet. Desværre.

Torben Mark Pedersen og Katrine Winkel Holm om begrundelsen for at afvise Jihad, Berlingske

Enhedslisten er ikke relevant til en debat om ytringsfrihed, for i partiet er der antidemokratiske kræfter, der går ind for totalitære styreformer. Det er meningsløst at invitere Enhedslisten til noget, der har med ytringsfrihed at gøre.

Torben Mark Pedersen, Politiken

Ord skal bekæmpes med ord, men når ord ikke er nok, så må retsstaten træde til. Der er grund til nøje at overveje, hvordan vi som samfund i fremtiden anvender retsstatens midler til at sikre både frihed og tryghed hos os som lovlydige borgere, uden at vi som samfund skal lukke os.

Esben Lunde Larsen (V), Aoh

Ingen medier forholdt sig til, om Hedegaards rabiate synspunkter er drivende for, hvad der har overgået ham?

Peter Mogensen, Politiken

Der skal helst ikke være alt for mange, som går rundt og udtaler sig så radikalt, som de gør i Ytringsfrihedsselskabet. Og tilsvarende: Der skal helst heller ikke være alt for mange, der går omkring og prædiker radikal islam, selv om det er deres grundlovssikrede ret.

Lars Hedegaard, Kurt Westergaard og Jyllands-Posten er ikke i stand til at skelne mellem ytringsfrihed og retten til at fornærme og udtale sig blasfemisk om muslimerne. Det er dem, der har bragt Danmark så højt op i fanatiske muslimers aggressioner. Hvad har deres forkomne begreb om frihed ikke kostet alle danskere i forhøjet trusselsbillede og kæmpemæssige stigninger til efterretningsudgifter? Lars Hedegaard er ikke et tragisk offer, han er et patetisk fjols!.

Professor på Københavns Universitet, Erik A. Nielsen, Berlingske

Trykkefrihedsselskabets formand, Lars Hedegaard er her til formiddag blevet udsat for et mordforsøg i sit hjem på Frederiksberg. Under foregivende af at ville aflevere en pakke til Lars Hedegaard, trak en 20-25 årig mand med anden etnisk baggrund end dansk, en pistol og affyrede skud mod Lars Hedegaard, der dog ikke blev ramt.

Palæstinensiske skoleelever blev udsat for et moralsk justitsmord. De fortjener en undskyldning.

Klaus Rothstein om ugens debat om jødechikane på Rådmandsgades skole på Nørrebro, Weekendavisen.

Lad os  forestille os, at det forholdt sig omvendt: At muslimske forældre blev advaret mod at benytte en lokal folkeskole, da børnene ellers ville blive chikaneret af jødiske børn. Hvis dette var tilfældet, ville der lyde et ramaskrig, så højt og længe, at samtlige danske imamer (og Enhedslistens folketingsgruppe) ville blive indlagt på hospitalet med dårlige lunger. Men når det kommer til chikane og vold mod danske jøder, så er de muslimske organisationer tavse.

Lars Aslan Rasmussen, Ekstra Bladet

De fleste politikere med min blandede baggrund oplever disse ting på Nørrebro, men ingen har lyst til at vælte forestillingen om det mangfoldigt favnende Nørrebro, hvor der er plads til alle, for så bliver indvandrerne bare stigmatiserede.
Men alle ved godt, at man skal passe lidt på, så bøsser lader være at gå hånd i hånd på Blågårds Plads, og jøder ifører sig heller ikke lige kalotten i den Sorte Firkant.

De somaliske al-Shabaab-terrorister kan ikke længere sprede ordet via deres engelsksprogede twitterkonto.....Til gengæld er al-Shabaabs somalisksprogede og arabisksprogede twitterkonti fortsat virksomme. Og her klager organisationen over det, den anser for at være censur.

Alene det, at man vil have en kontrol af pressenævn, der er vi langt, langt ude i noget, som ligger i lande, hvor vi faktisk arbejder for, at de skal have mere ytringsfrihed og pressefrihed. Jeg er faktisk rystet over, at en arbejdsgruppe i EU kan komme med sådan et forslag. Jeg synes faktisk, det er lidt rystende.

Formanden for Dansk Journalistforbund, Mogens Blicher Bjerregård om EU-ønske om at regulere medlemslandenes presse, Journalisten

På mange måder viderefører nutidens islamkritikere de kulturradikale forfatteres kritik af indre mission og religion.

Hans Hauge i Indspark i Berlingske

Alle mulige bliver fornærmede. Vi kan ikke gardere os mod det. Det er ikke det samme som at sige, at det er formålet at fornærme, men god satire er nu engang kendetegnet ved at skabe reaktioner.

Peter Gren Larsen, DR2's satireredaktør om kanalens nye indvandrersatire, Det slører stadig, Berlingske

I oktober bad en række jødiske organisationer netværket om at fjerne flere beskeder under hashtagget 'unbonjuif' (en god jøde red.), da nogle af brugerne eksempelvis skrev 'en god jøde er en død jøde'. Hashtagget blev det tredje mest populære i Frankrig, og tusindvis brugte muligheden til at angribe jødedommen og jøder.

Nogle af mine tidligere venner fortalte mig, at hvis jeg havde været i Iran, ville jeg være blevet stenet, og min lejlighed ville være blevet brændt af. Jeg blev nok en smule paranoid, når jeg opholdt mig i Gellerup, og jeg var ikke helt tryg ved at gå alene. Derfor bar jeg stadig tørklæde, for jeg følte mig mere tryg, når jeg kunne gemme mig bag det.

Amira Marie Dalgaard Rasmussen, der forlod islam efter først at være konverteret til islam, Kristeligt Dagblad. 

Det er som om at det officielle Danmark gerne vil have bagbilleder i stedet for forbilleder for indvandrere /ny-danskere /tosprogede, eller hvad?

Jaleh Tavakoli om politiets ansættelse af Asmaa Abdol-Hamid, Jyllands-Posten

 Jeg går ikke op i folks politiske overbevisning.

 
Politidirektør ved Fyns Politi, Poul Løhde om ansættelse af Asma Abdol-Hamid, Jyllands-Posten