"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Kunst under angreb

13. november 2014 - Artikel - af Uwe Max Jensen

Islamister, venstreradikale og nationalistiske franskmænd truer den fri kunst.

I weekenden besluttede Dan Parks gallerist Henrik Rönnquist at lukke sit galleri i Malmø. Trusler, hærværk mod galleriet og et overfald samt en betinget fængselsdom for at udstille Dan Park lå til grund for beslutningen. I Danmark så vi et næsten tilsvarende forløb, da kunstneren Kristian von Hornsleth tilbød at stille sit galleri i Bredgade til rådighed for Trykkefrihedsselskabets udstilling af Dan Parks forbudte collager, men blev mødt af hærværk, der bar den ekstreme venstrefløjs karakteristika, og siden dødstrusler. Det fik Hornsleth til at trække sig. Da det lykkedes Trykkefrihedsselskabet at finde et andet sted - et kælderlokale på Østerbro - hvor Dan Park-udstillingen kunne gennemføres, blev de fremmødte gæster forsøgt intimideret af en moddemonstration.

De nævnte episoder er ikke de eneste anslag mod kunsten de seneste måneder. I slutningen af maj stjal tre angiveligt islamistiske mænd en del af den afdøde britiske konceptkunstner John Latham‘s værk God is Great (# 4) (2005) fra udstillingsstedet Portikus i Frankfurt, Tyskland. John Latham skabte værket, der består af en koran, en bibel og en talmud placeret på en bund af knust glas, i 2005 året inden sin død. Værket er vurderet til 150.000 engelske pund.

Ifølge rapporter kom mændene ind i udstillingen og begyndte at råbe ad personalet på Portikus. “Hvad er dette?” og “Hvad er meningen med denne udstilling?” blev der råbt. Herefter gik en af mændene henover det knuste glas og stjal den udstillede koran, før de tre mænd flygtede fra Portikus.

Gerningsmændene blev beskrevet som værende mellem 25-35 år og af nordafrikansk afstamning. Ifølge den tyske avis Bild blev Portikus lukket efter episoden.

John Latham’s værk har en andel i den danske Muhammed-krise, da det i 2005 blev fjernet fra John Latham’s store udstilling på Tate, fordi det britiske kunstmuseum frygtede negative reaktioner fra muslimer. Jyllands-Postens daværende kulturredaktør Flemming Rose nævnte Tate’s censur i den tekst, der ledsagede Jyllands-Postens Muhammed-tegninger.

John Latham var i øvrigt forbandet over Tate’s censur. Han mente, at det netop i en situation, hvor ytringsfriheden var under pres, var vigtigt at insistere på samme.

Det er angiveligt første gang, God is Great vises, siden Tate’s beslutning om at gemme installationen værk i arkivet i 2005.

Place Vendôme vansiret - Paris ydmyget!

I forbindelse med den årlige kunstmesse i Paris - FIAC - var den amerikanske provokunstner Paul McCarthy af arrangøren blevet bedt om at udsmykke en af Paris' fornemste pladser, Place Vendôme, for at gøre reklame for messen. På pladsen, der blandt andet huser Hôtel Ritz og det franske justitsministerium, rejste McCarthy et 24 meter højt oppusteligt træ i grøn plastik. Skulpturen Tree ledte imidlertid ikke kun tankerne hen på et juletræ, men også på en såkaldt buttplug - et sexlegetøj til indsættelse i anus.

I dagene op til rejsningen af værket skrev organisationen Printemps Français, der i 2013 stod i spidsen for kampen mod homoægteskaber i Frankrig, på Twitter:

"Et kæmpe stykke sexlegetøj på 24 meter vil snart blive sat op på Place Vendôme. Kære skatteydere, det er det, jeres penge bliver brugt på!" 

Og fortsatte: "En buttplug på 24 meter er netop blevet installeret på Place Vendôme. Place Vendôme vansiret - Paris ydmyget!"

Jérôme Dubus fra det konservative parti UMP - opfordrede Paris' socialistiske overborgmester, Anne Hidalgo, til øjeblikkeligt at "stoppe provokationen".
 
Da skulpturen under overværelse af kunstneren var ved at blive monteret på pladsen, kom en mand forbi og smækkede McCarthy en lussing, hvorefter han råbte:

"Du er ikke franskmand, og din figur hører ikke hjemme på denne plads.

Frygtede yderligere hærværk 

Paul McCarthy blev selvsagt forbavset over reaktionen, men kunstværket kom på plads. Men allerede om natten afbrød en hærværksmand strømforsyningen til luftblæseren, der holdt skulpturen oppustet, og da vagterne forsøgte at finde gerningsmanden, kappede en anden gruppe et kabel, der holdt skulpturen udspændt, hvorved kunstværket faldt sammen. 

"Ups, "juletræet" på place Vendôme ramt af lynet?" tweetede Printemps Français kort tid efter, mens en person, der stod i mængden og iagttog det kollapsede kunstværk, sagde til Daily Mail: "Med lidt held bliver det samlet op og smidt i en affaldsspand."

Paul McCarthy, der blandt andet har været udstillet på kunstmuseet Aros i Aarhus, mødte imidlertid ikke kun fordømmelse. Som en reaktion på hærværket tweetede Frankrigs kulturminister Fleur Pellerin:

"Bevidst hærværk mod et kunstværk - uanset hvilken æstetisk dom man måtte fælde over det - er ikke blot en overtrædelse af straffeloven, det er et uacceptabelt anslag mod den kunstneriske frihed. For slet ikke at nævne det fysiske overfald på kunstneren. Al (min) støtte til Paul McCarthy."

Og fortsatte: "Man skulle tro, at visse personer gerne så, at man igen fik en officiel definition på "afsporet kunst" (Entartete Kunst, red.)".

Mens Paris' viceoverborgmester med ansvar for kulturen, Bruno Julliard, skrev:

"Skammen og ydmygelsen for Frankrig består ikke i det flygtige oppustelige kunstværk på Place Vendôme, men i de imbecile typer, der ødelægger det."

Dagbladet Libération, der i en periode husede kolleger fra den satiriske ugeavis Charlie Hebdo, efter at Charlie Hebdo var blevet ramt af et brandattentat i kølvandet på offentliggørelsen af flere Muhammed-tegninger, støttede også McCarthy:

"Kunst skal blandt andet anspore til at tænke og diskutere. Og i den henseende har Tree mere end rigeligt opfyldt sin rolle. For man glemmer ofte, at de mest klassiske former for kunst ofte kan være seksuelle (...), og vælger man at opfatte Tree som en buttplug, kan man læse den som en fordrejning af den falliske sejrssøjle (der blev rejst af Napoléon, red.)."

Midt i stormen stod kunstneren, der overfor Le Monde forklarede, at hans skulptur mest af alt mindede om værker af den afdøde fransk-rumænske billedhugger Constantin Brancusi:

"Oprindeligt syntes jeg, at formen på en buttplug mindede om en af Brancusis skulpturer, men siden opdagede jeg, at det også kunne ligne et juletræ. Men det er jo først og fremmest et abstrakt værk. Folk kan naturligvis blive stødt, hvis de kun vil se en buttplug, men for mig er det tættere på en abstraktion."

Under alle omstændigheder var det igen de håndfaste og selvbestaltede kritikere, der vandt. Trods opfordringer om at genrejse sin skulptur valgte McCarthy at lade være. Han frygtede for den ballade en genrejsning af værket eventuelt ville udløse ved en åbning af en særudstilling af hans værker i Paris et par dage senere. 

(Kilder: Weekendavisen, Twitter, Den Korte Avis, Bild)

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg