"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Korsfobi

5. september 2017 - Artikel - af Uwe Max Jensen

Foto: Lidl tilbudsavisen

Korsfobi er sygelig angst eller afsky for kristne kors. Det er en psykisk lidelse, der har været i vækst i Europa de seneste 30 år. Nu har den også ramt supermarkedskæden Lidl. 

Dagligvarekæden Lidl etablerede sig i Danmark i 2005 og har nu 108 butikker fordelt rundt i landet. På verdensplan har Lidl 10.000 butikker i 27 lande og er en væsentlig spiller blandt dagligvarekæder i Europa. Lidl "respekterer mangfoldighed" og "forskellige kulturer og har forståelse for disses værdier og traditioner", som det formuleres i Lidl's forretningsprincipper på firmaets hjemmeside. Hverken respekten eller mangfoldigheden omfatter imidlertid kristne kors. 

Lidl sælger i sine butikker en græsk produktserier, der blandt andet omfatter musaka, oliven og karamelliserede nødder. Produktseriens emballager er prydet med motiver fra den græske ø Santorini, der er kendt for sine karakteristiske kirker med blå kupler, der prydes af hvide kors. Men i Lidl's tilbudsavis er samtlige kors photoshoppet væk. Også på varer ude i butikkerne er kristne kors bortcensureret af Lidl. Ifølge en talsmand fra Lidl skyldes censuren, at Lidl "er et firma, der respekterer mangfoldighed, og det er det, der forklarer designet af emballagen".

I Tjekkiet har Lidl's censur vakt voldsom opsigt og har nået det øverste politiske niveau. “Virksomheden Lidl opfører sig ganske forfærdeligt. Ikke engang kommunisterne fjernede kristne kors fra billeder", siger den tjekkiske præsidents talsmand Jiri Ovcacek i en pressemeddelelse. 

I skrivende stund er det kun folketingsmedlem Kenneth Kristensen Berth fra Dansk Folkeparti, der har forholdt sig til sagen i Danmark. Han skriver på Facebook: 

"Lidl har manipuleret med landskabet på deres græske produkter ved at fjerne korset fra de kirker, som ellers er afbildet på produkterne. Lidl siger de ikke vil provokere.
Spørgsmålet er om det ikke i virkeligheden forholder sig omvendt og at fjernelsen af korsene udgør provokationen?
Man skal VIRKELIG være snævertsynet, hvis man bliver forarget over at se et kors i et græsk landskab på en pose gyros!
Hvis man ikke kan klare det, må man jo gå rundt i en permanent tilstand af arrigskab og raseri, hvis man bor i et europæisk land!
Men allright hvis man har så meget imod religiøse symboler, at et kors ikke kan være på toppen af en kirke, går jeg ud fra, at man heller ikke kan være ansat som kassedame i Lidl, hvis man bærer muslimsk hovedtørklæde?"

Kors i strid modvind 

I det hele taget synes det kristne kors at være i modvind flere steder. Således overvejer den folkekirkelig børne- og ungdomsorganisation FDF (Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund) at kassere sit logo, der er baseret på (korsflaget) Dannebrog, fordi logoet opfattes som gammeldags og nationalistisk. 

I 2012 fjernede den catalanske fodboldklub FC Barcelona korset fra klubbens logo. Ændringen skete for at tækkes klubbens islamisk sponsor. Det såkaldte San Jorge kors (et rødt kors på hvid bund, der også kendes fra Englands flag) var hermed ikke længere en integreret del af FC Barcelonas logo på klubbens spilletrøjer og merchandise i Mellemøsten.
 
Samtidig fjernede den anden spanske topklub Real Madrid også korset fra den krone, der topper kongeklubbens logo. Ændringen skete i forbindelse med byggeriet af Projekt Real Madrid Resort Island – et ferieresort på øen Ras al-Khaimah i De Forenede Arabiske Emirater. Af hensyn til muslimske investorer og fans i regionen indvilgede Real Madrid i at markedsføre sig i regionen uden korset i klubbens logo. Ifølge den spanske sportsavis Marca fjernede Real Madrid korset med denne begrundelse: 

“…(to) avoid any form of confusion or misinterpretation in a region where the majority of the population is Muslim.”

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg