"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Kunstmuseum indlemmer ituskåret Muhammed-maleri i samlingen

4. juni 2014 - Artikel - af Uwe Max Jensen

Kunstmuseet Kunsten i Aalborg (det tidligere Nordjyllands Kunstmuseum, red.) har fået en speciel gave. Nemlig et maleri af Allah "som en snotklat med øjne" og ayatollah Khomeini ridende overskrævs på en sortbroget, dansk ko, der blinker knibsk til en rødmende gul tyr med en halvt erigeret grøn pik. På maleriet er der også afbildninger af Jesus og Buddha og muslimernes profet Muhammed.

Kunstneren bag det farverige værk er afdøde Jens Jørgen Thorsen, der malede det ved en maleseance på Holstebro Gymnasium i 1989 kort efter fatwaen mod Salman Rushdie, som maleriet derfor kom til at kredse om motivisk. På grund af maleriets indhold blev Thorsen overfaldet af en gymnasieelev med libanesisk baggrund, der også flængede maleriet med en tapetsersaks, og dagen efter overfaldet blev Thorsen truet af en talsmand for fornærmede tyrkiske islamister, der udtalte til Ekstra Bladet:

"Vi muslimer føler os dybt krænkede af Thorsens maleri-svineri i Holstebro. Jeg er personligt klar til at slå ham ihjel. Han skal ikke slippe godt fra det, han har lavet i Holstebro. Dansk lov om ytringsfrihed tæller ikke, når man krænker to milliarder muslimer i verden." (Ekstra Bladet onsdag 15. marts 1989)

Selvom Thorsen efter overfaldet foretog en afdæmpet retræte fra Holstebro Banegård, hvor han gik undercover ved ikke at iføre sig sine karakteristiske leopardbukser, stak kunstneren ikke piben ind, men proklamerede følgende til Ekstra Bladet:

"Sagen om Salman Rushdie viser, at vi kunstnere igen skal til at kæmpe for fantasiens ret til fri udfoldelse. I den affære skal ingen - og slet ikke præster, hvor de end kommer fra - blande sig. Jeg gentager: hvis Khomeini vil kvæle den kunstneriske fantasi, så død over Khomeini!"

Flænget Muhammed i Aalborg

Senere samme år udstillede Jens Jørgen Thorsen det flængede maleri på Jomfru Ane Teatret i Aalborg, hvorefter han forærede maleriet til den udstillingsansvarlige, den nordjyske billedkunstner Mogens Otto Nielsen. I 35 år har maleriet befundet sig sammenrullet i Nielsens atelier i Hjallerup. Men i sidste uge forærede Mogens Otto Nielsen Thorsens Muhammed-maleri til kunstmuseet Kunsten i Aalborg.

"Jeg synes, at Jens Jørgens maleri hører til på Kunsten på grund af maleriets udstillingshistorik i Aalborg," fortæller Mogens Otto Nielsen til Trykkefrihed.

Udstillingen af Muhammed-maleriet på Jomfru Ane Teatret er ikke Jens Jørgen Thorsens eneste berøringsflade med Aalborg. Julen 1984 udførte Thorsen et murmaleri af Jesus med stiv tissemand på facaden af Cafe Graffiti på C. W. Obels Plads i det centrale Aalborg - en gentagelse af motivet fra en mur på Birkerød Station - tidligere samme år. I Aalborg havde trafikminister Arne Melchior, der fik Thorsens maleri i Birkerød fjernet fra DSB's område, ingen mulighed for at gribe ind overfor det i nogles øjne blasfemiske motiv, da maleriet i Aalborg var udført på en privat bygning. Men efter en langvarig kampagne anført af kristne grupperinger lykkedes det Aalborg Kommune at finde en bestemmelse i lokalplanen, hvoraf det fremgik, at der i forbindelse med facadeudsmykninger på C.W. Obels Plads ikke måtte anvendes jordfarver.

Med den bestemmelse i hånden fik kommunen fjernet maleriet. Men inden cafeejer Finn Madsen, der havde bestilt Thorsen til at udsmykke Cafe Graffiti's facade, malede Thorsens maleri over, forseglede han motivet med lak, så maleriet kan afdækkes, hvis der en dag skulle blive interesse for at se det originale Jesus-motiv.

Om Thorsens Muhammed-maleri bliver udstillet på Kunsten er et åbent spørgsmål, men der er offentlig adgang til Kunstens permanente samling, hvori maleriet nu er indlemmet, og interesserede kan derfor bede om at få lov til at se maleriet.

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg