22.12.2005: Islamiske ekstremister til angreb p� Jyllands-Posten
Dansk Journalistforbund opfordrer til "respektfuld dialog" med tilh�ngere af religi�s
d�dsstraf. If�lge forbundets medlemsblad er sagen �bl�st op�
Af Helle Merete Brix
I den rullende sag om Jyllands-Postens 12 Muhammed-tegninger er de organisationer, man m� antage
skulle v�re s�rligt interesserede i at beskytte ytringsfriheden, sl�et ind p� en yderst forsigtig,
n�rmest defensiv kurs. Dermed er initiativet overg�et til personer og organisationer fra det
ekstreme islamistiske milj�, hvis tidligere udtalelser synes at v�re g�et helt i glemmebogen.
Ikke mindst Dansk Journalistforbund har travlt med at bagatellisere sagen.
Indtil den 21. december havde medlemsbladet Journalisten ikke n�vnt postyret om Muhammed-
tegningerne med et ord. Denne dag fylder historien til geng�ld hele forsiden med overskriften
"Bl�st op". Inde i bladet har journalisten Jacob Berner Moe skrevet om
"Dus�ren, der forsvandt". Historiens vinkel er, at hele sagen er bl�st op, og at man slet
ikke ved, om der blev udlovet en dus�r for at sl� tegnerne ihjel.
Men "Det st�r dog fast, at mediestormen skabte en �get trussel mod de 12 tegnere."
Det synes klart af artiklen, at Berner Moe ikke har talt med kilder i det pakistanske milj� ud
over freelancejournalist Simi Jan, der har besk�ftiget sig med sagen for Politiken. Berner Moe
h�fter sig ved, at truslen kun blev omtalt i en note i en pakistansk avis. Som argument for, at
det hele er en storm i et glas vand, skriver han ogs�: "Sidst men ikke mindst: Manden, som skulle have udlovet dus�ren, afviser at have sagt det. Og
fastsl�r, at der ikke er nogen dus�r."
Journalisten anser alts� formanden for ungdomsafdelingen af en s� skruppell�s organisation som
Jamaat-e-Islami som et sandhedsvidne, selvom det af Berner Moes egen artikel fremg�r, at denne
person giver skiftende forklaringer til pressen om sagen. Artiklen indeholder ingen af de
oplysninger, som Sappho tidligere har bragt frem i artiklen
"Jamaat-e-Islamis danske venner". Alts� oplysninger som at Jamaat-e-Islamis �verste leder ofte
bes�ger Danmark, at partiet har en base i Vesten og at sagen om tegningerne blev dr�ftet p� et m�de
i K�benhavn i oktober med deltagelse af Jamaat-e-Islami-folk fra Kashmir kort f�r balladen
startede i Pakistan. Berner Moe skelner skarpt mellem Jamaat-e-Islami og organisationens
ungdomsorganisation. Men det ville v�re ut�nkeligt for en islamistisk ungdomsorganisation
at udstede en d�dstrussel, hvis ikke hovedorganisationen havde givet lov.
Med sin artikel l�gger Berner Moe sig op ad Dansk Journalistforbunds officielle linje. P� et
debatm�de den 10 december i Turbinehallerne udtalte DJs repr�sentant Kate Bluhme, at "Man f�r
associationer til russeren Vladimir Lenin. Man kan i hvert fald f� det indtryk, at Jyllands-Posten
har brugt de 12 tegnere som nyttige idioter." Bluhme understregede dog efter m�det, at hun
her talte for sig selv og ikke p� Dansk Journalistforbund vegne.
Respekt gennem dialog
Dansk Journalistforbunds formand Mogens Blicher Bjerreg�rd tog i begyndelsen af december skarpt
afstand fra d�dstruslerne mod tegnerne. I et nyhedsbrev 16. december indleder han med opbyggeligt
at fastsl�, at han "ikke vil v�re med til at gradb�je ytringsfriheden, og at det for Dansk
Journalistforbund er helt afg�rende, at der fra alle steder skabes afg�rende respekt om
ytringsfriheden."
Men allerede i n�ste linje hedder det, at "En s�dan respekt skaber vi ikke gennem vedvarende
erkl�ringskrige, men gennem dialog. Og n�r tegningerne af Muhammed i den grad har v�ret med til
at skabe ravage i hele den islamiske verden, har vi som organisation, der har ytringsfriheden som
et af varem�rkerne, ogs� et ansvar for at etablere en respektfuld dialog."
Disse erkl�ringer skal muligvis tjene til at forklare, hvorfor Dansk Journalistforbund, efter
�nske fra Danske Bladtegnere, tog initiativ til en rundbordssamtale den 1. december med deltagelse
af otte af tegnerne og fire repr�sentanter for muslimske grupper i Danmark. Der var enighed om,
at der ikke skulle refereres fra m�det til pressen, men lidt er der dog sluppet ud. Blandt de
muslimske repr�sentanter var den 23-�rige socialr�dgiver fra Odense, Asmaa Abdol-Hamid, som efter
m�det udtalte, at man havde f�et "taget hul p� dialogen og f�et en gensidig forst�else."
Samme Asmaa Abdol-Hamid var kandidat til kommunalvalget for Enhedslisten i Odense. Under valgkampen
kom det frem, at ikke alene ville hun ikke give h�nd til fremmede m�nd � det forb�d hendes
religion � men heller ikke til ikke-muslimske kvinder.
Abdol-Hamid st�r ogs� i spidsen for de 11 islamiske organisationer, der har lagt sag an mod
Jyllands-Posten. Her spiller Det Islamiske Trossamfund og dets religi�se r�dgiver imam Ahmed Abu
Laban en central rolle. Abu Laban er blandt den gruppe af danske muslimer, der rejser rundt i
muslimske lande for at hente st�tte til sagen mod Jyllands-Posten. Af et interview med den
internationale islamiske hjemmeside
www.islamonline.net
fremg�r det, at gruppen bl.a. skal m�des med Yussuf al-Qaradawi, �ndelig leder for den
verdensomsp�ndende islamistiske organisation Det Muslimske Broderskab og bosat i Qatar. Qaradawi
har sit eget tv-program p� den arabiske tv-station Al-Jazeera. I programmet har han i en fatwa
legaliseret drab p� amerikanske soldater i Irak, og han st�tter d�dsstraf for homoseksualitet og
muslimske m�nds ret til at sl� deres hustruer.
D�dsstraf for at kr�nke profeten
Abu Laban selv lod for �r tilbage "Den blinde sheik", der i dag sidder f�ngslet for det f�rste
terrorangreb mod World Trade Center i USA, pr�dike i sin mosk�. Han har talt p�nt om Taleban og
Osama bin Laden, og han har brugt sin ytringsfrihed p� en m�de, der m� virke kr�nkende, hvis man
tager straffelovens bestemmelser alvorligt.
Den 21. august 1994 blev Abu Laban interviewet i Jyllands-Posten efter at den algeriske
terrororganisation GIA var g�et amok i en blodrus og havde myrdet bl.a. syv kristne munke og flere
udl�ndinge. Abu Laban ville ikke give et klart svar p� om det var godt eller skidt at dr�be.
Efter pres fra journalisten kom der dog til sidst en art tilkendegivelse: "M�ske spreder turisterne aids i Algeriet, ligesom j�derne spreder aids i Egypten."
En anden af organisationerne bag sagsanl�gget er Muslimer i Dialog, der er en udl�ber af Minhaj
ul-Quran-bev�gelsen. Minhaj ul-Quran er blandt de organisationer, der st�r bag sagsanl�get.
Organisationens danske afdeling blev ber�mt, da en gruppe unge medlemmer fors�gte at g�re politisk
karriere i Det Radikale Venstre i 2001.
�ret inden havde unge fra organisationen arrangeret en kulturkonference i K�benhavn. I panelet sad
bl.a. organisationens pakistanske leder Tahir ul-Qadri og den dav�rende radikale kulturminister
Elsebeth Gerner Nielsen, der skarpt har kritiseret Jyllands-Posten i den aktuelle sag om tegningerne.
P� konferencen solgte Minhaj ul-Quran, der alts� i dag vil have Jyllands-Posten d�mt for blasfemi,
en af ul-Qadris b�ger, Islam and Christianity. I bogen st�r der: "At udvise foragt for profeten (alts� Muhammed, red.) som den sidste profet er en
forbrydelse, der ikke kan tolereres, uanset om forbrydelsen er direkte eller indirekte, bevidst
eller ubevidst. Forbrydelsen er af en s� graverende art, at selv personens anger ikke kan fritage
ham for d�dsstraf."
Et s�dant synspunkt har naturligvis betydet, at Minhaj ul-Quran b�de st�ttede fatwaen mod Salman
Rushdie og Pakistans sk�rpede blasfemilovgivning. Den sk�rpede lovgivning har v�ret et
livstruende anslag mod landets ahmadiamuslimer, der afviger fra ortodoks sunni-islam. De danske
ahmadiamuslimer har for nylig, ligesom de i 1989 protesterede over d�dsfatwaen mod Salman Rushdie,
udsendt en pressemeddelelse med en skarp protest mod d�dstruslerne over tegnerne. Ingen danske
dagblade eller tv-kanaler synes at have interesseret sig for denne pressemeddelelse.
Ford�mmelse af islamisterne
Der har ogs� v�ret ringe opm�rksomhed om de repr�sentanter for 80 indvandrere, der har udtrykt
deres st�tte til Jyllands-Posten. Under overskriften "Islamisternes trusler mod ytringsfrihed
skal ford�mmes", skrev de, at "Islamisterne betragter enhver kritik eller sp�g med
religionen Islam som en kr�nkelse og forh�nelse af muslimer! P� den m�de vil de forhindre ethvert
menneske i at s�tte sp�rgsm�lstegn ved religionen Islam og dens hellige bog og profeten Mohammed.
De vil p� den m�de lukke munden p� enhver, der vil bruge sin ret til at ytre sig kritisk eller
sp�gende over for religionen Islam og de islamiske kr�fter. Med samme argument har de islamiske
regimer og kr�fter i de mellem�stlige og arabiske lande dr�bt flere tusinder af mennesker og har
udsendt Fatwa mod forfattere, journalister og kunstnere."
Sammenlignet med disse klare udsagn forekommer reaktionerne fra Dansk Journalistforbund yderst
spagf�rdige. Det tidligere omtalte nyhedsbrev fra Blicher Bjerreg�rd meddeler, at DJ den 16.
december ville m�des med en r�kke organisationer, nemlig International Media Support, Dansk PEN,
Dansk Forfatterforening og Danske Tegneserieskabere for at planl�gge den videre dialog, hvorefter
forbundet ville invitere en "bredere kreds fra det islamiske trossamfund."
I slutningen af nyhedsbrevet skriver Mogens Blicher Bjerreg�rd, at han ser det "som en klar
opgave for journalisters faglige organisation at bidrage til at d�mpe konflikter i samfundet."
Han ser ogs� gerne, at "den enkelte journalist og det enkelte medie p�tager sig en opgave med
at bygge bro mellem parter og modpoler i vores samfund ved at give befolkningen en fair og redelig
indsigt i parternes synspunkter."
Dansk Kunstnerr�d, der er en paraplyorganisation af 23 kunstnerorganisationer er kommet med
f�lgende udtalelse: �Dansk Kunstnerr�d tager klart afstand fra d�dstrusler og andre former for sanktioner mod
kunstnere p� grund af deres kunstneriske ytringer, dette uanset deres etniske baggrund. Det
g�lder ogs� de 12 danske bladtegnere, der er blevet truet p� livet. Dansk Kunstnerr�d vil i
den kommende tid arbejde p� at fremme dialogen og forst�elsen mellem dansk og muslimsk kultur
og dermed v�re med til at etablere en st�rre gensidig respekt".
En af de kunstnerorganisationer, der er med i Dansk Kunstnerr�d, er Dansk Forfatterforening.
Formand Frants Iver Gundelach har undervejs i sagen om Muhammed-tegningerne udtrykt bekymring for
selvcensur blandt danske forfattere og tegnere. I Illustratorgruppen, der er en undergruppe i
Dansk Forfatterforening, er formand Tove Krebs Lange dog ganske f�m�lt. Som svar p� en henvendelse
fra Sappho skriver Krebs Lange i en mail, at "Illustratorgruppens styrelse �nsker ikke at
kommentere sagen om de 12 Muhammed-tegninger i www.sappho.dk."
Smagl�s provokation
Under Rushdie-sagen i 1989 udsendte den dav�rende formand for Dansk Forfatterforening Jesper
Jensen en pressemeddelelse og protest over fatwaen til den iranske ambassade. Men medlemsbladet
ofrede ikke en selvst�ndig leder p� d�dsdommen over Rushdie. Det g�r man trods p� sagen om
tegningerne. I den aktuelle leder fra november m�ned i Dansk Forfatterforenings medlemsblad
Forfatteren med overskriften "F�dder, ansigter og andre kropsdele" er der dog ikke meget
st�tte at hente for tegnerne eller Jyllands-Posten. Redakt�r Trisse Gejl, der ogs� er
sk�nlitter�r forfatter, fastsl�r, at "Ytringsfriheden er indiskutabel. Den m� ikke kr�nkes.
Den er grundstenen i vores demokrati. Den er hellig." Hun forts�tter: "Det er profeten
Mohammeds ansigt for nogen ogs�. Men nu er det i Danmark, vi er. Og vi m� ved Gud gerne tegne
profetens ansigt i avisen. Vi har heldigvis lov til at sige og tegne, hvad vi vil. Men det
forekommer nu som d�rlig integration bevidst at provokere de mindste minoriteter p� deres mest
f�lsomme v�rdier. Som i den aktuelle sag med Jyllands-Posten, der p� bestilling trykte 12
bladtegneres version af profeten Mohammeds ansigt."
Videre n�vner Gejl sagen om Kaare Bluitgens bog om profeten og problemet med at finde en tegner,
der ville tegne profeten forfra. Havde bogen skabt en konflikt, n�r den udkom, kunne man have
diskuteret det, mener hun. Men Jyllands-Posten "gjorde, hvad de kunne for at fremskynde
diskussionen", og fokus "syntes at forrykke sig". Gejl sp�rger: "Hvilken diskussion, hvilken
debat indbyder Jyllands-Posten til, n�r den, uden anden �rsag end �rsagen selv, trykker 12
tegninger, den p� forh�nd ved vil st�de landets muslimer? Hatten af for �nsket om at debattere
�mt�lelige emner � men kunne indbydelsen have haft en mere hensigtsm�ssig karakter?"
Hun slutter med f�lgende ord: "Ytringsfriheden er hellig, og er det for meget at �nske, at
smagl�se provokationer ikke bliver dens krigere?"
Dansk Forfatterforening har ikke vedtaget en resolution til st�tte for tegnerne. Til geng�ld har
en enig bestyrelse samt omkring 250 af foreningens medlemmer i Politiken 21.12. bakket op om de
12 forfattere, der forleden sk�ldte ud p� tonen i den danske indvandrerdebat. I st�tteerkl�ringen
til de 12 forfattere hedder det, at mange kunstnere og forfattere er "lede ved den mangel p�
simpel anst�ndighed og redelighed der kendetegner indvandrer- og integrationsdebatten her til
lands." Og videre: "at bestr�be sig p� at forst� det der er anderledes end ens eget, forbliver
den bedste m�de at m�de den verden vi lever i. Hvad det s� end er for skr�mmescenarier man
fors�ger at p�dutte os."