"Hvis frihed overhovedet betyder noget, så betyder det retten til at fortælle folk det, de ikke vil høre"

George Orwell

Citater

Med det nye forslag vil Maas forpligte sociale medier til at forklare regler og klagemuligheder til brugerne, såvel som at følge op på samtlige klagehenvendelser fra brugerne. Loven sigter bredt efter at nedbringe antallet ytringer, der kan kategoriseres »fornærmelse, karaktermord, injurier, offentlige opfordringer til strafbare handlinger, hetz mod folkeslag og trusler« på de sociale medier.

Journalist Troels Heeger om den tyske justitsministeres nye forslag om censurering af de sociale medier, Berlingske

Gyda Heding er endnu et eksempel på, at det ikke er lykkedes Enhedslisten at etablere sig selv som et parti, der falder inden for den demokratiske skive. På trods af partiets formelle afskrivning af den voldelige revolution, ligger volden og foragten for demokratiet lige under overfladen som en uafrystelig del af partiets DNA.

TFS-næstformand Aia Fog om Enhedslistens kandidat i København, Document.dk

Forskellen på dengang og i dag er, at Carsten Jensen og hans verbale tæskehold ikke længere har patent på sandheden. Folk med hans synspunkter bliver derimod imødegået uden blusel og med humoristisk overskud her, der og allevegne. En vis ligeværdighed har indfundet sig.

Mikael Jalving om en diskussion med Carsten Jensen, Jyllands-Posten

Jeg frygter, at blasfemisagen kun er den første af en lang række. Jeg frygter, at det officielle Danmark i panik vil gribe enhver mulighed for at dressere danskerne til at dukke nakken for islam. Blasfemiparagraffen er særdeles velegnet til formålet – og nu er den genoplivet. Den frihedsundertrykkende ånd er ude af flasken.

Katrine Winkel Holm om den blasfemitiltalen mod den nordjyske Koranafbrænder, Jyllands-Posten

Man kan godt blive radikaliseret via nettet, men du kan ikke nå så langt i en terrorretning, uden at der er nogle fysiske personer i Danmark, man læner sig opad. Derfor må der være nogle skyldige, som denne pige har lænet sig opad og fået råd og vejledning af. Jeg ved ikke, hvem de er, det må politiet og PET finde ud af.

Naser Khader om den terrorsigtede, unge pige. DR.dk

Jersild minus spin tager sagen op med EastStratcom, der har opført mig på en liste som pro-russisk propagandist. Der er ingen nåde hos panelet. De ser ikke noget problem i, at jeg står på listen, da jeg jo også har skrevet imod både yoga, Harry Potter og Hillary. Min ytringsfrihed er der ingen grund til at forsvare i deres form for demokrati. Rulle Grabow og Lars Trier Mogensen er begge beviser på, at vi er på vej imod censur med elitens velsignelse. De tager ikke stilling til det principielle i sagen, men håner bare mine holdninger. I stedet for at argumentere med sine modstandere, kan man nu bare placere dem på lister. Hvor bekvemt.

Iben Thranholm om Jersild minus Spin's behandling af sagen om EastStratCom, Facebook

Thranholm har vel ytringsfrihed uden at skulle registreres som alle andre? Desuden er hendes synspunkt ikke ligefrem usædvanligt. Selv om nogle skrivebordsagenter hævder, det flugter med ' Kremls narrativ om Vestens moralske kollaps'. En rettænkende udenrigsminister ville naturligvis have svaret, at det går ikke. Selvfølgelig skal Thranholms navn ikke stå på den liste. Det er imod alle frihedsrettigheder, Danmark bygger på. Og det er det modsatte af liberalt.Men Samuelsen er som sagt ikke længere liberal. Det er ophørt, efter han ' har sat sig som den fagligt mest kompetente i udenrigsministerstolen', som han har udtrykt de

Leder i Ekstra Bladet

Tænk, hvis vi i Danmark havde en statsminister af samme format som Ungarns regeringschef. En statsmand, som satte sin egen nations interesser højere end nogle sammenspiste bureaukrater i Bruxelles og nogle forældede konventioner, som i dag bruges til at undergrave landet og gøre det uigenkendeligt.

Bent Jensen, Jyllands-Posten

Et samfund som kun kan bevare trekvart årtusinde år gamle traditioner, hvis de befinder sig bag en uigennemtrængelig sikkerhedszone, er et samfund, som snart vil miste disse traditioner. Som tidligere nævnt er jeg af denne opfattelse: Hvis frie lande skal have uskønne sikkerhedskontroller, hvorfor så ikke anbringe dem rundt om landets grænser – i stedet for rundt om hver eneste område inden for disse grænser?

Mark Steyn, Document.dk

Here we go again. 30 mennesker vil demonstrere, og derfor begynder venstreradikale at kaste med kanonslag. Hør: Vi har ytringsfrihed og religionsfrihed i Danmark, og derfor skal man kunne demonstrere uden risiko for at blive overfaldet af folk, man er uenig med. Trusler og vold og kanonslag er ikke en del af den demokratiske debat, på Facebook.

Peter Hagmund, opinionsredaktør på Fyens Stiftstidende, om de voldelige reaktioner på For Friheds demonstration i lørdags

Naja Nielsen, chef for DR Nyheder om P3's opfordring til annonce-boykot af Den Korte Avis, TV2 Nyhederne

Der er en grænse, som nogle gange kan være svær at definere, men som her bare er klokkeklart overtrådt. Man bruger jo P3 som megafon til at føre en kampagne mod en lillebitte avis, og jeg synes faktisk, at hele indslaget er problematisk, for det har tonen af, at det er noget, som vi alle sammen mener. Det må jo stå for Anders Steggers egen holdning, at det er en god idé, at virksomheder trækker sig, men det må man ikke bruge DR til.

To demonstrationer skaber i dag problemer i det indre København

DR.dk om de venstreekstreme optøjer på Nørrebro, dr.dk

Tegningerne kostet Jyllands-Posten meget, men de gav også noget. Det er denne kapital Ejbøl/Nybroe vil smide væk.

Hans Rustad om Jyllands-Postens udvikling, Dokument.dk

Stjernfelt og Mchangama har modigt nok valgt, at Lars Vilks' tegning af Muhammedrundkørselshunden og Kurt Westergaards tegning er med i bogen. Giver det dem problemer, bliver det formentlig Trykkefrihedsselskabet, der tager sig af den sag. Jeg gætter på, at kommer det dertil, vil de urene pludselig være rene nok.

Helle Merete Brix om Jacob Mchangama og Frederik Stjernfelts bog om ytringsfrihedens historie, Weekend-Avisen.

I dag har vi internaliseret Rushdies fatwa. Jyllands-Posten viste sin indre ayatollah, som nedkaldte en fatwa. Og den internalisering er dybt problematisk.

Kenan Malik i anledning af afsløringen af mundkurven på Flemming Rose, Information

 Jeg vil gerne have en offentlig debat om den trussel, som terroren repræsenterer og som underminerer hævdvundne publicistiske principper. Desuden er det vigtigt, at pressen er ærlig og åben om den frygt og de begrænsninger, man pålægger sig i dækningen af den ene eller anden historie af hensyn til sikkerhed, og at der ikke er en afstand mellem hvad man proklamerer på lederplads og gør indadtil.

Flemming Rose, Berlingske

Det finns en rädsla i Sverige numera, för vad man får säga. Det är ett hysteriskt klimat som gör att debatten inte är fri. Det finns ett sådant hat i samhället som skapar självcensur.

Forfatter David Lagercrantz til Dagens Nyheter om det svenske debatklima.

Hvis indholdet af den notits står til troende, skal den skærpede kurs over for ekstreme ytringer åbenbart ikke kun ramme islamister, men man er i gang med at ændre de juridiske rammer for den politiske kultur. Man kan forestille sig, at det er folk, som siger noget grimt om muslimer, som vil blive påvirket. 

Jacob Mchangama om de nye antiradikaliserings forslag, der også opfordrer til yderligere anvendelse af §266b, Berlingske Tidende.

Det er islam, der er den primære kilde til at blive radikaliseret. Det er islam som ideologi, som folk tager udgangspunkt i, når de myrder. De henter ikke deres læresætninger fra buddhisme

Naser Khader, Berlingske

En dommer ved en dansk byret har nedlagt navneforbud, men motiveringen for navneforbuddet er hemmelig. Lars Hedegaards advokat har ikke kunnet få den oplyst, selv om han bad om en forklaring i landsretten. Vi står altså i en situation, hvor offentligheden ikke må nævne attentatmandens navn, men ikke må få at vide, hvorfor de ikke må nævne det. Er vi gået over til hemmelig retspleje?

Bent Jensen, Jyllands-Posten

Vi står i den ejendommelige situation, at vi i Danmark og i en række andre lande har nogle velstående, frie, demokratiske, fredelige samfund. Disse samfund har af uransagelige grunde besluttet sig for, at nu vil de hente en masse mennesker ind i deres samfund fra lande, der ligger så fjernt, som de kan gøre.Vi har set samfund blive ødelagt. Men jeg tror faktisk aldrig, at vi har set samfund ødelægge sig selv.

Den ene fløj har ikke noget at lade den anden fløj høre. De gode kan som bekendt også være særdeles onde. Når man kritiserer venligboerne, bliver de aldeles uvenlige, og deres galde slår pludselig ned som forbandelser fra himlen. Det har bl.a. Kristian Ditlev Jensen erfaret. Og når ”For Frihed” mødes for at demonstrere i Kbh., skal de politibeskyttes mod gale venstreradikale, som vi så det i weekenden. Og hvor mange islamkritikere optræder mon på en dødsliste her og hisset?

Kasper Støvring, Berlingske

Nu er Søren Pind så ude med en ny udgave af sin guilt by association debatstrategi. Denne gang er Nicolai Sennels, der må holde for og lide den tort at blive taget til indtægt for nazi-udtalelser. I et interview til Fyens Stifttidende den 28. august siger Pind bl.a. : ” Derfor løber det mig koldt ned ad ryggen, når jeg ser folk bruge udtryk som den “endelige løsning”, som Nicolai Sennels fra DF, eller ham, der ville have mig til at læse David Duke. Det har intet at gøre med borgerlighed, som i min terminologi også udviser et åndeligt overskud.”

Nicolai Sennels har prompte reageret og sagt, at han aldrig har brugt udtryk som den “endelige løsning”, men alene talt om et “endeligt opgør” med islamismen, hvilket jo er noget ganske andet. Alligevel har det formodningen for sig, at Pinds nazi-association vil hænge meget længere ved Sennels end den halvhjertede beklagelse Pind efter al sandsynlighed igen må rykke ud med.

Aia Fog, Document.dk

Begrebet islamisme eksisterer ikke i den arabiske kulturkreds. Det er noget, vi har opfundet i de vestlige demokratier for at adskille terroren fra islam. Vi bør hellere lytte til Tyrkiets præsident Erdogan som netop rammer sømmet på hovedet: ”Der er ikke noget, der hedder moderat islam. Der er kun islam.”  Er det ikke på tide at vi slipper penslen og ser virkeligheden i øjnene?

Asger Aamund, Den Korte Avis

Man skal vist være gået ind gennem svingdøren i DR Byen med et personalekort i hånden og have hørt det der lille klik i hjernen, som nulstiller al tidligere erhvervet viden og kritisk sans for at nå frem til, at sunde demokratiske institutioner er afhængige af et DR, der kun kan have den størrelse, vi kender, og helst med en lille vækst hvert år.

Palle Weis om DR-bestyrelsesformand Michael Christiansen, Jyllands-Postem

Vi er på en måde heldige. For når nu galt skulle være, når vi nu er nødt til at gennemleve disse sorte årtier for ytringsfriheden, så er det da et utroligt held, at det bl.a. er folk som Vilks, der udsættes for den grumme prøvelse. En, der er i stand til at gennemgå prøvelsen uden at give efter, uden at flygte ud i usynligheden, ude at blive paranoid eller hysterisk, uden at sige undskyld og om forladelse. En, der bare helt roligt står fast og bliver stående.

Katrine Winkel Holm om Lars Vilks, Jyllands-Posten

Med sin beslutning om, at 'xenofobiske' ytringer som en reaktion på krisen også er 'racistiske,' har Facebook gjort synspunkterne hos flertallet i de europæiske befolkninger... til 'racistiske' synspunkter og fordømmer dermed flertallet af europæerne som 'racistisk.

Douglas Murray, Gatestone Institute

Jeg er ydmyg og stolt. Det er fantastisk på alle måder. I de sidste ti år, siden vi fik den sag i Danmark, har jeg forsøgt at være konsekvent i den måde, jeg har forklaret principperne i denne debat. Det føles enormt bekræftende, at andre mennesker i andre dele af verden faktisk forstår det. Det er bekræftende og meningsfuldt at forklare og ikke bare forsvare. Hvis folk har lyst til at sætte sig ind i tingene, så behøver man ikke at blive stemplet som racist og fascist, som jeg blev en del steder i begyndelsen.

Flemming Rose i anleding af tildelingen Milton Friedman frihedsprisen i New York,
Jyllands-Posten

 

Frygt! Kort og godt frygt. Jeg kender min branche ud og ind. I Danmark er kulturlivet defineret af kunstnernes angst for udstødelse, og at vi dermed kunne blive frataget vores position og vores penge.

Hassan Preisler om Det Kongelige Teaters afvisning af at opføre De Sataniske Vers, Berlingske.

Jeg vil ikke gå så langt som til at sige, at denne dommer burde opsige sin stilling. Jeg vil nøjes med at sige, at der bør ske frifindelse

Karoly Nemeth, der ikke er imponeret over dommer Ulla Ingerslev, der dømte Flemming Nielsen for at have sammenlignet islamisme med nazisme

Det er et drastisk skridt at tage, men vi vil ikke acceptere personer, der undergraver det danske frihedsfundament.

Inger Støjberg om regeringens forslag om at holde radikale imamer ude, Jyllands-Posten

 Jeg forstår ikke, at de bruger ordet martyr om selvmordsterrorister, for dermed overtager  de terroristernes forståelse af begrebet. Den står i modsætning til vores brug af ordet, hvor martyr betyder, at man ofrer sit eget liv, for det man tror på. Man slår ikke andre mennesker ihjel.

Katrine Winkel Holm, om kunst udstilllingen ’Martyrmuseum’, der udstiller selvmordsterrorister som martyrer, B.T.

Faktum er, at hr. Erdogan har sat adskillige journalister og redaktører i fængsel i sit land, og han forsøger nu at gøre det samme i Tyskland. Det kan være, at vi er uenige om smag, men smag er ikke pointen. Pointen er retten til at tale frit og sige, hvad vi mener, inklusiv ting, som er meget krænkende for Erdogan. Så jeg opfordrer folk til at være så fornærmende som muligt, jeg vil have, at de skal udsætte ham for ærekrænkelse, for hr. Erdogan kan måske få lov at opføre sig som en despot i Tyrkiet, men det kan han ikke få lov til i Europa.

Britiske Douglas Murray, der opfordrer til at skrive smædedigtet mod Erdogan,  Jyllands-Posten

De henviser til en artikel fra Weekendavisen, som jeg har skrevet sammen med en kollega, hvor vi gennemgår en række sager, der viser, at der er en tendens til, at folk kræver censur på baggrund af krænkelser. Hvorfor må man ikke skrive det? Det er åbenbart krænkende i sig selv. Og så kommer det meget bag på mig, at det åbenbart er i strid med Bolsjefabrikkens værdigrundlag at gå ind for ytringsfrihed. I mine øjne er det noget vrøvl, og jeg synes, at det er meget problematisk, at man kan blive udelukket på det grundlag,

Søren K Villemoes, om sin udelukkelse fra spillestedet Bolchefabrikken, Berlingske

En gavnlig effekt er, at sagen har gjort det klart, at DF og dets frontorganisation Trykkefrihedsselskabet reelt aldrig har været interesseret i trykkefrihed - nu er man blandt dem, der råber højest om beskæring af ytringsfrihed for imamer. Det var kun frihed til at fremsætte islamkritik, man reelt var interesseret i.

Frederik Stjernfelt om diskussionen i kølvandet på "Moskéerne bag sløret", Weekendavisen

Jeg synes, regeringen, Dansk Folkeparti og Trykkefrihedsselskabet på en uheldig måde får blandet diskussionen om terrorbekæmpelse og diskussionen om ytringsfrihed sammen.

Flemming Rose, Weekendavisen

Ytringsfriheden vil blive yderligere indskrænket. Religionskritik, det vil sige islamkritik, vil være en saga blot. Der vil ikke blive vist satiriske tegninger overhovedet, hverken i medierne eller på skoler, gymnasier og universiteter, ikke engang som dokumentation. Det vil være for farligt.

Kasper Støvring om en fremtidig europæisk vinter, Berlingske

Bredt at forbyde indrejsetilladelse til anti-demokrater, der inviteres til at tale i Danmark, er et problematisk indgreb i ytringsfriheden

Jacob Mchangama og Flemming Rose, Berlingske

Problemet med ytringsfrihedsidealister som Mchangama er deres mangel på virkelighedserkendelse. Den historiske erfaring taler ikke for, at friheden altid vil vinde over ufriheden. Tværtimod viser ytringsfrihedens historie, at åndsfriheden er en sart plante, der kun har slået rod bestemte pletter på jorden, og kun fortsat trives der, hvor den kan vokse i tillid, skærmet af hegn og grænser. Vores politikere har de seneste ti år revet hegnet ned og ladet ytringsfrihedshadende grupperinger slå sig ned i landet. Resultatet har vi set i form af trusler, attentatforsøg og terror og en støt stigende selvcensur. Hvis ikke Folketinget snart slår ind på en realistisk, frihedsbeskyttende linje, risikerer ytrings­friheden at gå ad helvede til, længe før Hizb ut-Tahrir overvejer at gå samme vej.

Katrine Winkel Holm, Berlingske

Grunden til at mere eller mindre fundamentalistiske prædikanter har følgere, er ikke, at de er en eller anden moderne variant af Rotterfængeren fra Hameln, der lokker naive sjæle med reaktionære budskaber, men at der findes et publikum, som ønsker at høre disse budskaber og aktivt opsøger dem.

Mikkel Andersson, Berlingske