PRESSEMEDDELELSE: Camres tweet overskrider ikke grænsen for det frie ord

18. august 2015 - Artikel

Mogens Camres tweet om muslimener, der ”fortsætter, hvor Hitler sluttede” hvor ”kun den behandling Hitler fik kan ændre situationen”, er forkastelige og prædestineret til at skabe misforståelser, men overskrider ikke grænsen for det frie ord.

Det mener Trykkefrihedsselskabet, der hæfter sig ved, at Camre hverken truer med eller opfordrer til vold, hvilket er den grænse man efter selskabets opfattelse bør sætte for lovlige ytringer.

”Camres tweet bunder tydeligvis i en dyb bekymring over den tiltagende islamistiske chikane af jøder, vi oplever i Europa i disse år, men det er jo gudskelov ikke muslimer over en bred bank, der chikanerer og overfalder jøder. Det gør Camres udtalelser vildledende, men ikke racistiske” udtaler selskabets formand, Katrine Winkel Holm.

Og Trykkefrihedsselskabet har også svært ved at opfatte sidste led af Camres tweet: ”Kun den behandling, Hitler fik, vil ændre situationen« som en voldsopfordring, selvom Camre her nærmer sig grænsen for det frie ord. Trykkefrihedsselskabet er enig i, at udtalelsen kan tolkes således, at da Hitler jo blev besejret i krig (med vold), så er krig (vold) også det eneste, der kan stoppe muslimerne. Dette er dog i sig selv ikke en opfordring til vold, mener næstformand Aia Fog:

”Det er allerhøjst en billigelse af vold, hvilket ligger inden for ytringsfrihedens grænser”, siger Aia Fog og henviser til, at det også var tilladt DR-journalisten Jens Blauenfeldt at udtrykke skadefryd over, at amerikanerne havde rigtig godt af at få smæk, da islamiske terrorister fløj ind i World Trade Center.

”Der er i princippet ingen forskel på de to ytringer, de er begge usmagelige og forkastelige – men det er, hvad man må finde sig i at høre i et frit og åbent demokrati”

Kontakt:

Aia Fog: 28964024

Katrine Winkel Holm: 51206447

Der er lukket for flere kommentarer til dette indlæg